Primăria vrea să curețe taximetria: care sunt noile reguli pentru București
Pe 29 ianuarie, Consiliul General are o ședință la care ar trebui să discute și-un regulament nou pentru taximetrie. Schimbările ar fi imense, față de ce se întâmplă acum, și dacă trec ai putea spune că mersul cu taxiul în București e din nou o opțiune.
În esență, proiectul de reglementare a taximetriei din București presupune că mașinile sunt mai noi, companiile sunt doar din Capitală și șoferii respecta câteva reguli de bun-simț. De cealaltă parte, există plângeri că aceste reguli sunt prea restrictive și multe firme nu vor putea să le susțină financiar.
Conform regulamentului care va fi dezbătut pe 29 ianuarie, în București toate firmele de taxi vor trebui să aibă dispecerat (ceea ce nu-i chiar o noutate) și companiile vor trebui să treacă printr-o procedură de atribuire a autorizațiilor de taxi.
Aceste autorizații vor fi acordate, printre altele, în urma acumulării punctelor obţinute după completarea de către firmele candidate a unor chestionare privitoare la datele tehnice ale maşinilor.
Ce condiții vrea Primăria București pentru firmele de taxi?
Regulamentul prevede câteva criterii de departajare, dar și un sistem de punctaje. Astfel, toate mașinile ar trebui să fie mai noi de cinci ani, iar cele electrice și hibrid primesc mai multe puncte.
- mai puțin de un an: 10 puncte
- 1 – 2 ani: 8 puncte
- 2 – 3 ani: 6 puncte
- 3 – 4 ani: 4 puncte
- 4 – 5 ani: 2 puncte
Sunt date puncte și pentru cât de putin poluează mașinile:
- electric: 20 puncte
- hibrid + euro 6: 15 puncte
- Euro 6: 10 puncte
- Euro 5: 8 puncte
Mai sunt puncte și pentru volumul portabajului, dar și pentru vechimea în piață a transportatorului: mai mult de 10 ani – 20 puncte sau zero puncte dacă e pe piață de mai puțin de doi ani. Totodată, sunt acordate 20 de puncte dacă există aer condiționat reglabil sau 10 puncte dacă doar există aer condiționat. Mașinile fără aer condiționat primesc zero puncte.
În ceea ce privește siguranța pasagerului, mașinile fără airbag primesc zero puncte, 1 airbag – cinci puncte, 2 – 4 airbaguri – 20 puncte, peste 4 airbaguri – 30 puncte.
De ce e criticat acest regulament?
Fără să fie o surpriză, mașinile de taxi din București nu sunt în cea mai bună stare tehnică. Astfel, un regulament de tipul acesta poate face parcul auto de transport ceva mai apropiat de condițiile din prezent. Augustin Hagiu, președintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), susține pentru Adevărul că nu-i vorba de siguranța și confortul pasagerilor sau despre cum firmele ar trebui să respecte norme de poluare.
„Cineva şi-a înnoit flota şi are şi fondul de relaţii şi şpagă pentru a «produce» un regulament. Totul pentru a câştiga o cotă cât mai mare din piaţă. […] Poate reglementările din domeniul taximetriei mai trebuie modernizate, dar acestea se pot face numai prin modificări aduse legislaţiei actuale de către Parlament şi nu prin regulamente adoptate pe plan local prin, repet, şpagă şi corupţie. Trebuie terminat cu vânzarea licenţelor ca la piaţă.”
Augustin Hagiu, președintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT)
E puțin probabil ca acest regulament pentru București să treacă în forma actuala. În cel mai bun caz, vechimea mașinilor va fi dusă către 10 ani.