Pașapoartele de imunitate, business de viitor pentru start-up-uri: inițiativa care ne-ar putea ajuta să revenim la normal
Ideea unui pașaport de imunitate a fost promovată inițial în Germania, dar tot mai multe start-up-uri încearcă să materializeze proiectul pentru a facilita revenirea la o viață normală.
Companii de tip start-up sunt în competiţie pentru a construi sisteme de identificare digitală în scopul certificării statutului de sănătate al persoanelor, pentru a facilita reintegrarea în viaţa normală, în contextul pandemiei, dar iniţiativele generează riscuri privind datele private, scrie FT, citat de Mediafax.
Ideea din spate este una destul de simplă. Dacă ai avut coronavirus, simptomatic sau asimptomatic, după vindecare ai dezvoltat anticorpi împotriva virusului și, implicit, ești imun. Dacă ar exista un document care să ateste acest statut, persoanele cu imunitate ar putea reintra în domeniul muncii și, cel mai important, ai fi mai relaxat în jurul lor. Guverne precum cel din Germania sunt de părere că pașapoartele de imunitate ar putea juca un rol important în relansarea economiei.
În faza de proiect, pașaportul de imunitate nu ar fi neapărat un document sub forma unui pașaport tradițional, ci s-ar rezuma la un cod QR pe care să-l poți arăta angajatorului sau autorităților. Respectivul cod ar putea fi generat de o aplicație online conectată la anumite tipuri de identificare biometrică precum fotografie sau amprentă, informează cotidianul Financial Times
Piedicile din spatele implementării acestui sistem sunt mai multe, dar cea mai importantă ține de încălcarea intimității. A doua a fost detaliată de ministrul britanic al Sănătății. Matt Hancock, a declarat că Guvernul de la Londra analizează „sisteme de certificare” pentru persoanele care au dobândit anticorpi, deşi a precizat că încă nu poate spune clar că aceste persoane sunt automat imune la reinfectarea cu noul coronavirus.
Unul dintre start-up-urile care lucrează la acest proiect al pașapoartelor de imunitate este Onfido, o companie înființată în 2012 de către trei absolvenți de la Oxford. Cu o finanțare de peste 100 de milioane de dolari, firma analizează posibilitatea de a adapta actualele sisteme antifraudă pentru crearea unui sistem de emitere a paşapoartelor de imunitate.
În același timp, unele companii se blochează de terminologie. Nu vor să folosească sintagma paşaport de imunitate. În schimb, se axează pe termenul de „permis digital de sănătate”, în contextul în care experţii medicali au dubii privind durata imunităţii post-coronavirus.