De ce nu vei mai putea înmatricula mașini vechi în România
La nivel mondial, se duce o luptă împotriva poluării. Printre pericolele la adresa mediului se numără și mașinile vechi.
Primăria Capitalei a introdus, recent, taxa Oxigen. O vinietă pe care trebuie să o plătească toți șoferii cu mașini vechi dacă mai vor să aibă acces în centrul Capitalei și pe unele artere. În unele zone, chiar, accesul va fi complet interzis.
Numai că această măsură e luată doar la nivel local. Bucureștiul e un oraș poluat, într-adevăr, dar asta nu înseamnă că cetățenii din Iași sau Cluj nu resimt același lucru. Așa că se discută o măsură mult mai dură.
În Planul Național pentru Energie și Schimbări Climatice, autoritățile au venit cu o idee drastică.
Înmatricularea mașinilor vechi, interzisă?
România, la fel ca celelalte țări membre UE, trebuie să respecte anumite ținte de eficiență energetică. Într-un cuvânt, să reducă pe cât posibil poluarea și să se asigure că elimină sursele cu gaze cu efect de seră.
În PNIESC – Planul Național pentru Energie și Schimbări Climatice – se discută despre posibilitatea interzicerii înmatriculării mașinilor care au o normă de poluare mai mică de EURO 5. După cum îți explicam AICI, sunt mașinile înmatriculate în 2008 sau mai devreme. Adică exact acele autoturisme vechi, considerate mari poluatori în orașe.
„Reducerea emisiilor GES (gaze cu efect de seră), prin menținerea unui parc auto cu autovehicule (Euro 6), eficiente sau vehicule cu propulsie electrică și prin interzicerea înmatriculării autovehiculelor cu norme de poluare Euro 3 și Euro 4”, se arată în document.
Iar măsura are și argumente. Autoritățile susțin că parcul auto al României este extrem de vechi. Ca să-ți faci o idee, vârsta medie a mașinilor înmatriculate la noi în țară este de 15,4 ani. Media UE e undeva la 11 ani.
Programul RABLA, eficient până la un anumit punct
Programul RABLA a fost gândit tocmai pentru a reînnoi parcul auto. Dar nu e suficient, pentru că nu toată lumea decide să-și caseze mașina. Mai ales că voucherele acordate nu-s chiar atât de valoroase.
Cea mai mare sumă se acordă pentru mașinile electrice sau hibrid, doar că prețul acestora e în continuare mare. Nu sunt modele accesibile încă.
Prin programul RABLA, se acordă ecotichete în valoarea de 45.000 RON pentru achiziția unui autovehicul nou electric, respectiv 20.000 RON pentru achiziția unui autovehicul nou electric hibrid cu sursă de alimentare externă. De asemenea, pentru achiziția unui model nou pe benzină sau motorină, valoarea tichetului e de 6.500 de lei.