În ritm de melc | Raportul care-ți arată de ce drumul cu trenurile CFR e un chin în România

În ritm de melc | Raportul care-ți arată de ce drumul cu trenurile CFR e un chin în România
Ciprian Ioana
Ciprian Ioana
20:11 25.05.2020

CFR e compania care administrează infrastructura feroviară din România, dar administrează, de fapt, un sistem foarte vechi și în care nu s-au investit bani în ultimii ani.

Despre starea precară a infrastructurii din România vorbesc mai multe rapoarte. Iar situați nu pare să se îmbunătățească de la an an. Un nou astfel de document al Corpului de Control al premierului confirmă dezastrul din rețea.

Viteza medie cu care se poate circula pe infrastructura feroviară din România este de doar 68,86 km/h – raport Corpul de control. E mult sub ce au alte țări europene și acest lucru e cauzat, în principal, de lipsa investițiilor.

Drumul cu CFR, un chin în România

Din cauza infrastructurii învechite, există multe zone cu restricții de viteză. Situația e paradoxală: chiar dacă România ar avea trenuri de mai mare viteză, tot n-ar avea unde să le pună la treabă. Pentru că nu s-au făcut investiții, infrastructura nu permite oricum viteze mari.

În total, există 1.236 restricţii de viteză permanentă cu o lungime totală de 1.335 km, se arată în raportul Corpului de control al primului-ministru, derulat la CFR.

„Ca urmare a instituirii restricţiilor de viteză, a fost diminuată viteza medie tehnică cu care se poate circula pe infrastructura feroviară la 68,86 km/h, în comparaţie cu viteza proiectată a reţelei de 86,30 km/h. Cu titlu de exemplu, viteza medie tehnică pe distanţa Bucureşti Nord – Braşov este de 66,78 km/h, în timp ce viteza proiectată pe această distanţă este de 122,54 km/h (…) CFR SA a efectuat întreţinere, reparaţii şi reînnoiri într-un procent scăzut, fapt ce a condus la apariţia unui număr mare de restricţii de viteză, puncte periculoase şi închiderea unor linii, afectând astfel siguranţa feroviară şi implicit limitarea vitezei de circulaţie a trenurilor în raport cu viteza planificată”, arată documentul.

CFR se plânge, posibil pe bună dreptate, că nu primește bani pentru investiții. Dar la fel de adevărat s-ar putea să fie și situația în care există lipsă de interes.

Ce probleme sunt pe căile ferate din România

Punctele periculoase sunt zone slăbite, existente la infrastructura feroviară. Raportul notează aici terasamente instabile, terasamente situate în zone inundabile, poduri cu defecte apărute în exploatare, lucrări de artă cu o stare tehnică necorespunzătoare, care pot apărea în condiţii extreme (ploi torenţiale, inundaţii, căderi de stânci, alunecări de teren etc.).

„Astfel, lipsa de coordonare şi organizare a reprezentanţilor CFR SA conduce la o execuţie bugetară deficitară şi, pe cale de consecinţă, la diminuarea creditelor de angajament şi/sau bugetare alocate CFR SA, determinând totodată neutilizarea eficientă a creditelor bugetare aprobate în vederea întreţinerii, reparării şi/sau reînnoirii infrastructurii feroviare. Având în vedere că la jumătatea anului 2019, pagubele cu autori cunoscuţi sunt puţin mai mari decât cele înregistrate la finele anului 2017, iar suma de recuperat aferentă pagubelor cu autori neidentificaţi a scăzut cu 2,34% comparativ cu anul 2017, se constată ineficienţa demersurilor pentru recuperarea pagubelor din sustrageri sau distrugeri”, susţine sursa citată.

De remarcat că probleme sunt vechi. Raportul se referă la un control efectuat la CFR în perioada 1 ianuarie 2017 – 31 iulie 2019.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI