Europa produce mașini mai rapide și baterii mai bune decât Tesla. Cine îl provoacă pe Elon Musk?
La o cifră de afaceri de 390 de miliarde de dolari, Tesla datorează mare parte din success investitorilor. Europa a început ca locul de naștere al automobilului, dar a devenit cam leneșă – și nu doar în ceea ce privește evaluările bursiere.
În cei 12 ani de când Elon Musk a lansat prima sa mașină sport complet electrică, s-a extins la producția de baterii la Tesla’s Gigafactory, a implementat o infrastructură la nivel mondial și a dezvoltat produse care permit consumatorilor să genereze și să stocheze energie. A urcat în clasament, de asemenea, pentru a concura cu Nissan pentru cea mai vândută mașină electrică din lume.
În acest interval de timp, mărci de prestigiu din Europa, precum Volkswagen și Daimler în Germania, dar și Renault și Peugeot în Franța, s-au luptat în mare parte cu un scandal al emisiilor de motorină și au manifestat o atitudine lentă față de trecerea la mașinile alimentate cu baterii.
Pesimiștii spun că soarta producătorilor auto europeni arată “incapacitatea regiunii de a transforma chiar și cele mai strălucite idei și cele mai bune talente inginerești în inovație perturbatoare la scară largă”
„Nu lipsa de viziune este cea care afectează Europa – producătorii de automobile precum Renault au avut mult timp viziunea unui viitor cu vehicule electrice, conectate și autonome”, spune Francois Veron, cofondatorul fondului de investiții Newfund. „Dar nu au reușit să industrializeze această viziune, să își adapteze lanțurile de producție și aprovizionare la noile modele de afaceri ale mașinilor electrice”.
Mașinile sunt una dintre cele mai vizibile părți ale Tesla și reprezintă majoritatea veniturilor sale. În al doilea trimestru al anului 2020, vânzările de mașini au reprezentat 86% din vânzările raportate de 6 miliarde de dolari. Un nou model Y, lansat recent, a lăsat specialiștii în mașini cu gura căscată.
Dar poate cel mai emblematic succes al Tesla rezidă în capacitatea sa de a implementa o rețea extinsă de încărcătoare dedicate, ultra-rapide, numite supraîncărcătoare. Au jucat un rol cheie în a ajuta mașinile Tesla să se distingă de restul. Compania are aproape 2.000 de stații în Europa și Orientul Mijlociu.
Orice altă parte a ecosistemului mașinilor electrice are europeni în ring, luptându-se cu Tesla. Unele nume merită cunoscute
Tesla’s Roadster susține că este cea mai rapidă mașină din lume. Potrivit companiei, poate merge de la 0 la 96 de kilometri în doar 1,9 secunde și are o viteză maximă de peste 400 de kilometri la oră. Rimac din Croația ar putea reuși să bată recordul lui Tesla, afirmând că hiper mașina sa electrică C_Two poate accelera de la 0 la 90 de kilometri în 1,85 secunde. Iar C_Two pretinde o viteză maximă de 415 kilometri la oră. Mașina electrică de la Rimac nu este încă în producție. Potențialii clienți vor trebui să aștepte până în 2021 pentru a primi livrarea și este posibil să existe doar un număr foarte limitat de vehicule fabricate. Probabilitatea de a deține un C_Two este probabil mult mai mică decât a deține un Roadster.
Apoi, Piëch are sediul în Elveția, dar are rădăcini adânci în Germania și se leagă de Volkswagen. Compania a fost fondată de Toni Piëch, fiul fostului președinte al Volkswagen, Ferdinand Piëch, ai cărui strămoși îl include pe fondatorul Volkswagen, Ferdinand Porsche. A început să se bazeze pe istoria germană a ingineriei de top, combinată cu un motor electric și reînvierea elementelor iconice ale designurilor clasice de mașini sport, pentru a deveni „brandul de mobilitate electrică de lux”. Mașinile programate să fie comercializate în 2022 pot ajunge la 100 km/h în 3,2 secunde, își încarcă 80% din baterie în 4 minute și se mândrește cu o autonomie de 500 km cu o singură încărcare.
Rivalii Tesla din Europa trebuie să-și industrializeze viziunea
Un alt rival al Tesla este Nikola. Evident, de la Nikola Tesla, inginerul și inventatorul care a adus contribuții importante în anii 1900 la ceea ce știm despre sistemele de alimentare electrică. Numele său a inspirat, desigur, și compania lui Musk. Nikola se luptă cu Tesla în camioane electrice. Compania are sediul în SUA, dar are o conexiune europeană mare.
Tot camioane construiește și Einride din Stockholm care nu sunt destinate consumatorilor, ci pentru industria logistică. Compania a început să se concentreze pe dezvoltarea de camioane cu conducere automată care să transporte mărfurile în totalitate autonom sau controlate de la distanță. Einride a semnat recent un acord pentru furnizarea de camioane grupului german de supermarketuri Lidl, susținând ambiția Lidl de a-și face lanțul de aprovizionare fără emisii.
Acestea ar fi doar o parte dintre companiile din Europa care sunt rivale cu firma lui Elon Musk și care chiar sunt mai bune în diverse segmente decât Tesla. În final, conform experților, companiile europene trebuie doar să industrializeze această viziune și să își adapteze lanțurile de producție și aprovizionare la noile modele de afaceri ale mașinilor electrice.