Cursa pentru salvarea a milioane de vieți începe dintr-o astfel de fabrică. Și deja nu poate livra cât i se cere
Pacienții ajunși în stare gravă la spital pe fondul infectării cu noul virus devin dependenți de un ventilator. Acesta le poate da oxigenul necesar. Totuși, lumea nu a fost pregătită pentru așa ceva. Directorul unei fabrici germane, lider în producția de ventilatoare, explică de ce.
Drägerwerk e o companie de care n-ai auzit până acum. La fel ca tine, multe țări din lumea asta. Totul până când au avut nevoie de ce produce compania: ventilatoare pentru spitale. Până acum, atât producătorii auto, ca Tesla, cât și companii independente de domenii și-au arătat disponibilitatea de-a produce ventilatoare. Un demers de tipul acesta avem și în România.
Cum e ritmul în fabrica de salvat vieți? — Stefan Dräger a explicat pentru Der Spiegel prin ce trece în aceste zile, când primește un număr record de cereri și capacitatea uzinei este la cel mai ridicat nivel. Guvernul german a înaintat deja o cerere pentru 10.000 de ventilatoare. Totuși, mare parte din comenzi vin din exterior.
Austria a cerut 1.000 de ventilatoare. Va primi doar 50, deocamdată. Totodată, Drägerwerk și-a dublat producția din februarie până acum. A angajat și 500 de noi muncitori și mai vizează o dublare a producției actuale.
Cât de util e ca un producător auto să facă ventilatoare?
Recent, Elon Musk, directorul Tesla, a spus că fabrica sa e pregătită să facă ventilatoare imediat ce-i posibil. Și prin „posibil” nu se referă la capacitatea fabricii sau a oamenilor, ci ca produsul să îndeplinească normele. Dräger a explicat problema.
„[…] Am vorbit și cu Daimler. Ei ar vrea să facă tot ce pot ca să ajute. Dar, din păcate, nu-i atât de simplu. Nici noi, de exemplu, nu putem produce mașini. Înainte să ne concentrăm prea mult pe asta [producție în fabrici auto], mai util ar fi să obținem ventilatoare de-acolo de unde stau degeaba. Sau am putea folosi alt tip de dispozitive? Da, aici ar fi ceva potențial.
Stefan Dräger
Tesla, Ford, General Motors, mai nou și Daimler, toți sunt producători auto mari care au anunțat că vor să producă ventilatoare. De ce n-o fac încă?
Problema e că un astfel de dispozitiv e extrem de important și, implicit, nu poate fi produs la fel de ușor ca o mașină. Au nevoie de-o precizie mare în livrarea oxigenului și, totodată, componentele sunt importante. După cum a spus și Dräger, deocamdată obține o parte din componente din Turcia. Dacă nu le are, nici el nu poate produce.
Cu cât un pacient e într-o stare mai gravă, cu atât ventilatorul trebuie să fie mai bun și să poată fi setat mai precis. Deocamdată, producătorii auto vor putea ajuta. Mai trebuie doar ca liniile de asamblare să fie adaptate pentru ventilatoare mai simple. Nu există însă un termen de livrare.
Statele Unite ale Americii vrea 100.000 de ventilatoare — aproape imposibil
Pentru SUA, estimarea e că va fi nevoie de circa 740.000 de ventilatoare. SUA au cerut fabricii Drägerwerk 100.000 de ventilatoare, dar nu le va primi. După cum a spus șeful acesteia, e o capacitate greu de atins de orice companie din domeniu – abia produc atâtea într-un an.
Dräger a mai spus un lucru. În timp ce oamenii își fac stoc de hârtie igienică, țările își fac stoc de componente pentru ventilatoare. El spune că deja a observat asta. „Sper doar că distribuția rămâne intactă. Dacă cineva decide să întrerupă [fluxul furnizării de componente], nu vor mai fi ventilatoare pentru nimeni.
România are primul ventilator produs local
Un grup format din zeci de voluntari, ingineri, medici, manageri şi studenti din Timişoara, au proiectat un ventilator mecanic. Este vorba despre primul prototip creat de români.
Recent, un aparat care ajută pacienții cu probleme respiratorii să nu ajungă la Terapie Intensivă a fost realizat în mai puțin de o săptămână. Echipa de Formula 1 Mercedes, inginerii de la University College London și medicii de la University College Hospital (UCLH) au lucrat împreună pentru a construi aparatul care livrează oxigen plămânilor fără ajutorul unui ventilator, notează Digi24.