22 feb. 2020 | 13:56

Cum vor producătorii auto să-ți ofere mașină pe abonament, după modelul Netflix

ACTUALITATE
Cum vor producătorii auto să-ți ofere mașină pe abonament, după modelul Netflix

Industria auto e în continuă schimbare. Dincolo de trecerea spre mașini mai prietenoase cu mediul, se experimentează și alte direcții.

Industria auto trece printr-o perioadă în care se confruntă cu mai multe presiuni. Pe de-o parte, sunt cele legate de protejarea mediului. Guvernele s-au văzut nevoite să vină cu norme dure antipoluare, pe care toți constructorii care vin cu mașini noi pe piață trebuie să le respecte.

Dar mai sunt și alte modificări de comportament în rândul clienților. Iar industria trebuie să se adapteze. Spre exemplu, se vorbește de ceva vreme că ziua în care nimeni nu va mai deține un autoturism nu e atât de departe pe cât ai crede. În mare parte, un autoturism stă parcat. Vreo 90% din durata lui de viață sau chiar mai mult atunci când face niște ani.

Așa că producătorii au venit cu o idee: mașini pe bază de abonament. Cam ca la Netflix dar, evident, mult mai scump.

Nissan oferă mașini pe bază de abonament

De precizat că noua strategie nu e similară cu contractele de leasing. Acolo plătești în rate mașina și, după ce o achiți, în câțiva ani, autoturismul e al tău. Aici e ceva diferit. Oferta Nissan, spre exemplu, e una simplă, dar nu atât de ieftină pe cât ai crede.

Constructorul nipon, parte din alianța cu Renault – compania-mamă a Dacia, testează un serviciu pilot în această direcție, iar locația aleasă e Houston, Texas. Proiectul se numește Nissan Switch și le permite celor de acolo să conducă un model pe care și-l aleg dintr-o gamă variată în baza unui abonament lunar.

Prețurile sunt pe două categorii: planul Select presupune un abonament de 699 de dolari pe lună și include modelele Altima, Rogue, Pathfinder și Frontier. Al doilea e încadrat la categoria Premium. Costă 899 de dolari lunar și șoferii americani pot alege din modelele Leaf Plus, Maxima, Murano, Armada, Titan și modelul coupe 370Z.

Modelul sport GT-R, pe de altă parte, e valabil pentru toată lumea, indiferent de abonament, dar cu un cost suplimentar de 100 de dolari pe zi. De asemenea, poate fi luat doar pentru maximum șapte zile.

Cum funcționează sistemul

Când se înregistrează, șoferii trebuie să plătească o taxă de 495 de dolari – un fel de taxă prin care-și activează calitatea de membru. Dar această taxă se pregătește doar o singură dată, la înscriere. Ulterior, aleg varianta de abonament și pot schimba vehiculele între ele pe întreaga durată a abonamentului.

De asemenea, primesc din partea constructorului servicii de curățenie, asigurare, asistență la drum și mentenanță ori de câte ori au nevoie.

E un trend în industria auto, care încă e testat și n-a fost implementat la scară largă. Dar această idee a apărut tocmai că pentru cei din generația millenials nu mai sunt atât de dornici să dețină ceva, să fie proprietari, în comparație cu generațiile anterioare. Constructorii auto vor să speculeze acest comportament.

Marea lovitură e dată, însă, dealerilor. Dacă această strategie se dovedește a fi mult mai bună, aceștia își pot vedea afacerile închise. Sau pot copia ideea. Important e ca producătorii să mai vrea să vândă mașini. Dacă decid să meargă doar pe subscripție lunară, atunci lucrurile se schimbă radical.

Nissan nu e singurul producător care testează abonamentul lunar. În diverse colțuri ale lumii, derulează proiecte pilot de acest fel producători precum Mercedes-Benz, BMW, Porsche, Audi, Volvo, Cadillac și Jaguar.