Comerțul în România, post-pandemie: ce se va schimba în obiceiurile românilor

Comerțul în România, post-pandemie: ce se va schimba în obiceiurile românilor
Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Pandemia se va termina la un moment dat, la fel și starea de urgență. După aceea însă, noi nu vom mai fi la fel, iar practicile de achiziție ale tuturor românilor se vor schimba.

Conform unei analize realizate de Ziarul Financiar, în perioada de după pandemie, consumatorii vor căuta produse ”made in România”. Comercianții vor fi nevoiți să evite, într-un anumit procent, importurile, deoarece cumpărătorii se vor orienta mai mult către produse locale. Partea bună este că fabricile autohtone vor ieși câștigătoare. Partea proastă este că cei care nu se vor putea adapta la noua piață riscă să dispară.

Cu un pic de noroc, peste doar câteva luni, vom vedea mai multe produse românești pe rafturile magazinelor de la noi, de la supermarketuri și până la magazinele de cartier. La nivel mental, românii vor avea mai multă încredere în produsele locale, iar beneficiile pe termen lung ale acestei schimbări sunt majore. Rămâne să vedem cât de eficienți vor fi retailerii în a-și adapta modelul de business la noua cerere, prin mișcorarea dependenței de importuri.

Anumite categorii de produse care au devenit neglijabile pe timp de pandemie, vor rămâne așa. Consumatorii vor fi semnificativ mai prudenți în achiziții și orientați către bunuri de necesitate. Rolul statului în această ecuație va fi de a sprijini producția locală, prin investiții și împrumuturi care facilitează dezvoltarea. Nu de alta, dar, în final, economia locală va fi câștigătoare, iar țara va ieși mai rapid din criza economică post-pandemie.

„Schimbările vor veni în retail, cât de radicale vor fi depinde de durata crizei. Dacă durata va fi mică, va fi afectată puterea de cumpărare şi clienţii vor migra de la branduri premium spre medium şi low. Dacă va fi lungă, se vor reconfigura reţelele de retail, pentru că se va schimba modelul de cum­pă­rare. Oamenii vor cumpăra de acasă, va fi mai puţin trafic în magazine“, a spus Călin Costinaş, deputy CEO al reţelei de magazine Profi.

„Statul român trebuie să îşi asume pe un ter­men mediu şi lung un program masiv de investiţii ime­diat, în şosele, în şcoli, în lucruri care contează. Statul ar trebui să sprijine producţia locală, iar acest lucru se poate întâmpla dacă asigură într-un fel foarte uşor accesul la credite prin oferirea de ga­ran­ţii“, spune Raul Ciurtin, fondatorul Prefera Foods, unul dintre cei mai importanţi jucători de pe piaţa conservelor.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI
Citește și: