11 iun. 2020 | 15:55

Ce se întâmplă în România cu mașinile pe motorină și benzină: piața second-hand are altă față în pandemie

AUTO
Ce se întâmplă în România cu mașinile pe motorină și benzină: piața second-hand are altă față în pandemie

Pandemia de coronavirus a dus la scăderi istorice în industria auto. Lumea nu prea mai are bani, așa că piața capătă o altă dinamică. Iar piața SH s-ar putea să aibă de câștigat.

Industria auto a fost puternic lovită de pandemia de coronavirus. Iar bilanțurile negative au apărut în dreptul multor constructori mari. Totuși, există o zonă care nu e atât de afectată. E vorba de piața second-hand.

E oarecum normal: lumea nu mai are bani, așa că se îndreaptă spre mașini la mâna a doua. Autovit a adunat niște date și a venit cu niște concluzii interesante. În mai, de exemplu, lună moartă pentru multe înmatriculări de mașini noi, înmatriculările de mașini second-hand au crescut cu 60% față de luna aprilie. E sub nivelul anilor trecuți, dar tot e bine.

Mașinile pe benzină și motorină în pandemie

Potrivit datelor Autovit, cel mai mare site de anunțuri auto, în luna aprilie 2020, în România s-au înmatriculat mai multe mașini noi decât în Italia și Spania, piețe auto de zece ori mai mari decât cea autohtonă. La noi în țară, piața auto a fost ajutată de reînceperea programului Rabla, iar un alt avantaj a fost funcționarea reprezentanțelor și a service-urilor auto pe perioada carantinei.

Piața mașinilor second-hand din România a înregistrat scăderi mai mici, între lunile martie-mai 2020. La cele din import, volumul de mașini uzate înmatriculate a scăzut cu 16% în această perioadă, iar la tranzacțiile înregistrate pe plan local, scăderea a fost de 25%.

Pe perioada pandemiei, vânzările de mașini noi au scăzut puternic. La jumătatea lunii martie, cele mai mari piețe europene înregistrau deja minime istorice ale vânzărilor de mașini, iar showroom-urile și reprezentanțele auto s-au închis pentru cel puțin două săptămâni. Dar unele uzine auto au ajuns să stea închise chiar mai mult de șase săptămâni, iar producția reluată este sub capacitatea maximă, pentru că și cererea este, deocamdată, inferioară celei dinaintea crizei.

Din cauza întreruperilor de producție, fabricile auto din UE au produs cu peste două milioane de mașini mai puțin. Vânzările de mașini noi în UE au scăzut de la 1,4 milioane unități, în lunile bune de dinaintea pandemiei, la aproximativ un milion în primele două luni ale anului curent, iar în aprilie 2020 volumul mașinilor noi a scăzut sub 300.000 de unități vândute.

În luna mai, piețele europene și-au mai revenit, iar scăderile de 80-90% au fost înlocuite de unele de doar 50-70%.

Câte mașini noi au fost înmatriculate în UE:

  • Ianuarie 956.779
  • Februarie 957.052
  • Martie 567.308
  • Aprilie 270.682    (sursa – Asociația Constructorilor Europeni de Automobile)

Cum a evoluat piața din România

În România, piața mașinilor noi a scăzut de la lună la lună, dar asta s-a mai întâmplat și în anii trecuți. La început de an, persoanele fizice nu fac multe achiziții, așteptând programul Rabla.  Piața mașinilor noi a scăzut în primele cinci luni cu 31%, iar o lună aprilie mai slabă a fost înregistrată doar în 2012. Diferența față de anii buni este uriașă: în aprilie 2007 și 2008 totalul a trecut de 22.000 de mașini noi.

În luna mai scăderea a fost de 45% față de mai 2019, dar se poate observa și o creștere semnificativă față de aprilie, potrivit Autovit.

Înmatriculările în primele cinci luni din 2020

Datele din piață arată că cele mai multe achiziții de autoturisme, după primele patru luni din 2020 au fost realizate de persoane juridice, care acoperă 67% din totalul achizițiilor de autoturisme. Datele APIA arată o creștere semnificativă și a numărului de mașini pur-electrice achiziționate până în prezent. De la 245, la începutul anului trecut, la 315 în primele patru luni ale acestui an.

În România, piața auto a fost ajutată de reînceperea programului Rabla, iar un mare avantaj l-a reprezentat și faptul că pe timpul perioadei de carantină au funcționat o parte dintre reprezentanțe și service-uri auto, iar românii au putut să-și facă ITP-ul.

Pe piața mașinilor second-hand din import scăderea a fost, în medie, de 16%, față de anul trecut. La reînmatriculări (tranzacții interne cu mașini second-hand) scăderea a fost de 25%, de la peste 257.000 mașini, la 191.000, iar aprilie a fost de departe cea mai slabă lună de când există statistici detaliate. Față de aprilie 2019 scăderea a fost de 70%.

Lumea a preferat, în mare parte, mașinile cu motoare diesel.