Ce se întâmplă cu rasismul și extremismul pe YouTube: platforma a luat-o în extrema cealaltă
După ce a pierdut mai multe contracte de reclame cu diverși giganți, cei de la YouTube au implementate mai multe restricții legate de conținutul de pe platformă. În mod previzibil, nu toate schimbările sunt bune.
În ultimii ani, au apărut online mai multe știri legate de conținutul extremist de pe YouTube, despre modul în care serviciul de streaming este folosit la radicalizarea oamenilor de către grupări teroriste. Un studiu recent realizat de cercetătorii de la universitatea UC Berkley arată însă că situația este un pic mai complicată.
Expertul în analiza datelor Mark Ledwich și cercetătoarea Anna Zaitsev de la UC Berkley au publicat un studiu referitor la algoritmul de sugestii al YouTube. În opinia lor, cei de la YouTube descurajează în mod activ opiniile extremiste și radicalismul prin intermediul clipurilor recomandate.
Pentru a ajunge la această concluzie, au fost clasificate peste 760 de canale cu conținut politic. S-a avut în vedere orientarea politică a conținutului, subiectele de discuție și cât de departe erau opiniile formulate de viziunea publicului general asupra anumitor subiecte. În final, s-a tras concluzia că YouTube a eliminat aproape toate recomandările de teorii ale conspirației, de filozofii rasiste și atitudini provocatoare.
La modul general, singura șansă să-ți fie recomandat conținut ofensator, extremist sau rasist este doar dacă vizionezi intenționat astfel de conținut, iar algoritmul îți oferă clipuri apropiate de ceea ce urmărești deja.
Deși eficiența acestui mecanism este lăudabilă, la prima vedere, realitatea nu este chiar atât de simplă. Din câte se pare YouTube a mers în direcția opusă cu recomandările, acestea fiind cât se poate de inofensive, favorizând sursele de informare mainstream. Dacă ai o viziune conservatoare asupra știrilor, este foarte probabil să vezi clipuri de la Fox News, în timp Last Week Tonight cu John Oliver se recomandă democraților. Canalele mai puțin populare cu informații politice ajung foarte greu la recomandări. Cu alte cuvinte, YouTube, la fel ca Facebook, favorizează crearea de bule informaționale, ca internauții să nu vadă niciodată un videoclip care promovează valori diferite de ale lor.