08 ian. 2020 | 17:09

Ce acte îți trebuie pentru firmă, dacă vrei să fii antreprenor în 2020

ACTUALITATE
Ce acte îți trebuie pentru firmă, dacă vrei să fii antreprenor în 2020
Helloquence / Unsplash

Fiecare firmă nou-înființată are nevoie de o serie de acte, iar de aici poți afla care exact sunt cele necesare în anul 2020.

În România, birocrația ne dă tutuor bătăi de cap. Fie că e vorba de înscrierea la facultate, plătirea taxelor la ANAF sau construirea de la zero a unei case, toate necesită o serie lungă de acte și documente pe care trebuie să le procuri.

Este și cazul celor care și-au înființat o firmă nouă. După ce ai alergat pentru documente necesare înființării firmei tale și ai înregistrat-o la Registrul Comerțului, trebuie să știi că stresul va mai continua puțin și după înființare, pentru că este nevoie de anumite acte menite să te ajute să fii pregătit pentru controale și verificări.

Ce acte ai nevoie pentru o firmă nou-înființată în 2020

În primul rând, vei avea nevoie de Registrul Unic de Control (RUC). Acesta trebuie achiziționat în primele 30 de zile de la înființarea societății. Aici vei nota toate controalele desfășurate de către autorități, indiferent de natura lor: fie ele fiscale, sanitare, protecția muncii/a consumatorului etc. Reprezentanții firmei sunt nevoiți să noteze aici mai multe detalii: numele persoanelor care au venit în control, unitatea de care aparțin, numărul legitimației de control, perioada și temeiul legal în baza căruia se realizează controlul etc.

De asemenea, vei avea nevoie și de Note de Intrare Recepție (NIR). În cazul în care o firmă face comerț cu bunuri, pe lista de acte necesare în 2020 se află și aceste NIR-uri, care se vor atașa la facturile primite de la furnizori. Acestea sunt documente justificative utilizate pentru recepția bunurilor achiziționate (mărfuri) și care atestă încărcarea în gestiunea firmei. Acestea curpind informații de tipul: denumirea entității, numărul facturii sau al avizului de însoțire a mărfii, cantitatea recepționată, prețul de vânzare și valoarea la preț de vânzare, pentru unitățile cu amănuntul etc.

Pentru firma ta, dacă are angajați, va trebui să te asiguri și că actele acestora sunt completate la zi. Contractele de muncă se întocmesc după ce se face controlul de medicină a muncii, apoi se întocmesc dosare individuale pentru fiecare angajat. Contractul Individual de Muncă (CIM) se declară la ITM cu cel puțin o zi înainte de începerea muncii.

Acte necesare pentru un control ANAF

Pentru un control ANAF la firmă va trebui să ai disponibile aceste acte în 2020:

  1. Actele firmei – ai nevoie de copia CUI și de certificatul constatator de la Registrul Comerțului, care autorizează, practic, activitatea principală a firmei.
  2. Registrul Unic de Control (RUC)
  3. Dosarul de personal / Documentele care țin de evidența angajaților: contractele de muncă, fișele de pontaj, state de plată
  4. Registrul de casă (cheltuieli și încasări) la zi
  5. Dovada existenței bunurilor (doar în cazul inițierii controlului)