Cât s-a îmbogățit Amazon în pandemie: a ”umflat” prețurile cu până la 1000%
Amazon a crescut prețurile cu până la 1000 pentru produse esențiale, hârtie igienică, săpun antibacterial.
În urmă cu câteva luni, ajunsese online informația că fondatorul Amazon a devenit cel mai bogat om din lume. Jeff Bezos nu a dobândit însă acest titlu făcând favoruri clienților. În acest context, nu ar trebui să vină ca o surpriză majoră cel mai recent raport publicat de Public Citizen, o organizație pentru protejarea drepturilor consumatorilor.
Pentru ca analiza să fie una concludentă, raportul a analizat evoluția prețului la peste 15 produse comercializate prin intermediul Amazon. Unele dintre figurează ca fiind ”vândute de Amazon”, în timp ce altele sunt comercializate de terți. Este important de reținut că Amazon are în lista sa de termeni și condiții o ”Politică pentru Prețuri Corecte”. Acea ar fi trebuit, în teorie, se prevină umflarea prețurilor la produse esențiale, mai ales în contextul pandemiei.
Din păcate, între mai și august, prețurile la foarte multe produse au crescut de patru ori. Cei de la Amazon s-au grăbit să afirme că acele concluzii sunt sunt greșite, la scurt timp după publicarea raportului. ”Sistemele noastre sunt create pentru a oferi clienților cel mai bun preț online, iar dacă întâmpinăm o eroare, lucrăm rapid pentru remedierea ei.”, a explicat un purtător de cuvânt al celui mai important jucător din comerțul online, la nivel global.
Raportul atrage însă atenția că nu doar terții s-au îmbogățit prin profitarea de pe urma nevoiașilor care își cumpărau măști de protecție și dezinfectant. Amazon insistă că a desființat conturilor câtorva mii de vânzători în ultimele luni din cauza acestei practici.
Din păcate pentru ei, conform analizei publicate de Public Citizen, produse care figurau ca ”vândute de Amazon” au avut creșteri de preț de la 48% pentru dezinfectant de mâini, o categorie pe care companie spune că a pus restricții în martie, până la 1000% pentru măști de protecție de unică folosință. În iunie, un pachet de role de hârtie ajunsese să se comercializeze cu 36,39 de dolari, în timp ce alți comercianți online ofereau exact același produs cu 6,89 dolari. O sticlă de săpun lichid antibacterial a ajuns să fie listată la 7 dolari, după ce inițial s-a vândut cu 1,49 dolari, o creștere de 470%. Concluziile sunt cât se poate de triste.