26 aug. 2020 | 12:13

Cât de utile sunt, de fapt, trotinetele electrice în România: Bolt, Lime și alții au un viitor incert

ACTUALITATE
Cât de utile sunt, de fapt, trotinetele electrice în România: Bolt, Lime și alții au un viitor incert
Inquam Photos / Liviu Chirica

Dacă trăiești într-un oraș mare precum București, Cluj sau Constanța, atunci e posibil să fi observat la aproape fiecare colț de stradă sau trotuar câte o trotinetă electrică. Un mijloc cu care te deplasezi decent și pentru care ai nevoie doar de o aplicație descărcată în telefon. Dar are micromobilitatea vreun viitor în România?

Tehnologia a adus, în ultimii ani, în limbajul comun termeni precum ride-sharing, car-sharing, ride-hailing și alte denumiri referitoare la mijloace alternative de transport. Dacă transportul cu șoferii Uber e o alternativă la taxi-ul clasic, atunci trotineta electrică ar putea fi văzută drept echivalentul bicicletei.

De fapt, deplasarea pe două roți poate fi încadrată în categoria micromobilității urbane. Dacă te dai, însă, cu o trotinetă electrică pe care o găsești și o deblochezi prin intermediul unei aplicații, atunci se poate vorbi deja de micromobilitate smart (smart mobility).

Bolt și Lime, cele mai cunoscute servicii

Dintre cele mai cunoscute servicii care-ți permit să închiriezi trotinete electrice se remarcă Lime și Bolt, dar în Capitală, spre exemplu, oferta e mult mai largă și include și alte servicii similare precum Flow, Wolf-e, Splash sau MELC.

Cele două companii amintite au venit în București, dar au decis să se extindă și-n orașe mari, dezvoltate, precum Cluj și Constanța. Odată cu extinderea în Constanța, spre exemplu, estonienii de la Bolt au ajuns la o flotă de aproximativ 1.000 de trotinete.

În prezent, Bolt operează în prezent trotinete în 21 de orașe din Europa și se extinde în orașe noi în fiecare săptămână.

De cealaltă parte, Lime a intrat pe piața din România în primăvara anului trecut, cu o flotă de 1.000 trotinete electrice, amplasate la toate gurile de metrou din București, în zona adiacentă parcărilor publice, în toate parcurile și grădinile publice, lângă majoritatea teatrelor, muzeelor, bibliotecilor, ca și în zonele de promenadă ale Capitalei.

Acum, a decis să se extindă și-n Cluj.

Ieși mai ieftin dacă te dai cu trotineta electrică?

Păi, răspunsul ar fi simplu: depinde cu ce faci comparație. Dacă te duci, să zicem, 20 de zile pe lună cu mașina la serviciu, iar traseul sare de zece kilometri, iar condițiile de trafic nu-s dintre cele mai bune (așa cum se întâmplă în București), poți să faci un calcul cam cât te-ar costa carburantul clasic.

Să zicem. așadar, că faci 20 de kilometri zilnic, dus-întors, cu mașina spre și de la serviciu. Asta înseamnă 100 de kilometri pe săptămână (20 de km X 5 zile), adică 400 de kilometri pe lună. Mai pui și câteva deplasări de weekend (supermarket, diverse deplasări în interiorul orașului) și atunci îți dai seama că poți consuma un plin (undeva la 200 de lei, să zicem), în fiecare lună. Și am luat în calcul aici doar deplasările în interiorul orașului, adică acolo unde te poți deplasa și cu trotineta.

Așadar, ca să mergi cu mașina pentru diverse treburi doar în interiorul orașului te costă undeva la 200 de lei. Hai să vedem cum stă treaba cu trotineta.

Potrivit tarifelor actualizate pe 2020, Lime percepe în București un tarif de 3 lei pentru deblocare și apoi ești taxat cu 0,6 lei pe minut. Luăm în calcul aceeași distanță pe care o parcurgi zilnic spre serviciu: 20 de kilometri. Trotinetele ating o viteză de 25 km/h, dar e evident că nu poți merge cu aceeași viteză peste tot, așa că putem lua în calcul o viteză medie de 15-20 km/h. Așadar, un drum dus spre serviciu (cam 10 kilometri) poate fi parcurs în mai puțin de o oră și, ținând cont că te strecori rapid printre mașini, să zicem că ajungi într-o jumătate de oră.

Așadar, pentru un drum dus spre serviciu plătești 3 lei – deblocarea, la care se adaugă alți 18 lei (0,6 lei pe minut X 30 de minute). 21 de lei dus, 21 de lei întors – adică 42 de lei zilnic. Într-o săptămână, scoți din buzunar 210 lei, deci într-o lună ajungi să plătești, dacă mergi cu trotineta electrică numai la serviciu 1.050 de lei. 

Concluzia: o lună cu mașina te costă 200 de lei, cu trotineta electrică te costă 1.050 de lei

Da, cu trotineta ajungi mult mai repede, pierzi mult mai puțin timp în trafic, dar scoți mult mai mulți bani din buzunar.

Ar mai fi de spus ceva: la începutul anului, Lime anunța un abonament cu număr nelimitat de închirieri pentru trotinete electrice: 18 lei pe săptămână. Serviciul se numește LimePass și permite închirieri nelimitate într-o perioadă de şapte zile consecutive. Numai că acel preț se referă doar la deblocarea trotinetelor. Timpul petrecut efectiv cu acest mijloc în trafic e taxat la fel.

Pe de altă parte, Bolt, spre exemplu, nu percepe niciun tarif de deblocare. Dar serviciul e abia la început și e greu de crezut că va menține această ofertă.

Trotineta electrică pare, mai degrabă, o activitate de relaxare

Observi că am făcut comparația între mașina personală și trotineta electrică pe care o închiriezi de la un serviciu de profil. Evident că altfel stau lucrurile dacă deții o trotinetă electrică. Atunci, singurul cost e cel cu încărcarea bateriei, unul care, evident, e mult mai mic decât prețul pe care-l plătești în benzinării.

În această situație, lucrurile stau complet altfel.

Numai că ar mai fi de adus în discuție ceva: nu poți merge cu o trotinetă electrică oriunde și oricând.

Unul dintre impedimente îl reprezintă, evident, infrastructura. Nu peste tot există piste de biciclete (unde e permis și accesul cu trotinetele), iar atunci când te strecori pe lângă mașini, în apropierea trotuarului, te expui multor pericole: aș aminti aici doar gurile de canal (sau grilajele aflate sub nivelul asfaltului), care te pot dezechilibra foarte tare dacă treci peste cu viteză mare.

De asemenea, poți întâlni în București străzi extrem de denivelate și linii de tramvai care-ți pot pune chiar și viața în pericol dacă nu ești atent.

Pe de altă parte, nu toate zilele sunt însorite și călduroase. Dacă plouă, nu poți merge cu trotineta. Dacă e foarte frig sau ninge, la fel. Utilizarea unui astfel de serviciu pare unul sezonier, pentru că nu vei vrea să mergi pe trotinetă, cu 15-20 km/h atunci când afară sunt sub 10 grade Celsius. De asemenea, nu pare o alternativă bună nici pe temperaturi caniculare de 40 de grade Celsius, mai ales dacă nu ești protejat (porți cască, dar nu e tocmai confortabilă la temperaturile astea).

Poți ajunge la destinație fie cu arsuri pe brațe, fie cu insolație.

Luând în calcul toate aspecte, trotineta electrică pare, mai degrabă, o activitate prin care să te relaxezi cu prietenii, să te deplasezi către diverse locuri în scop recreațional, decât să mergi la cumpărături la supermarket sau la serviciu. Sigur că o poți utiliza și pentru aceste drumuri. Dar nu o poți face mereu. Mai mult, dacă stai să tragi linie, o poți face, de fapt, în foarte puține perioade ale anului.

Micromobilitatea nu-i pentru toată lumea, dar sigur e bună pentru mediu

Important de spus că deplasarea cu o trotinetă electrică e pentru cei tineri, mereu pe drumuri în orașele aglomerate. Nu e, în niciun caz, pentru părinții sau bunicii tăi. Persoanele care o folosesc au nevoie de o anumită mobilitate, atenție în trafic și reflexe formate în acest sens.

Pe de altă parte, e un mijloc alternativ de deplasare care reduce drastic poluarea în metropolele sufocate de noxele autoturismelor clasice. Schimbările demografice arată că populația se urbanizează, orașele devin tot mai aglomerate. În aceste condiții, e nevoie de mijloace alternative de transport, iar legiuitorii știu asta.

Și oficialii de la București au venit cu schimbări legislative. Recent, Guvernul a propus o ordonanță de urgență care să modifice și completeze Codul Rutier pentru cei care folosesc trotinete electrice. Astfel, trotinetele electrice ar trebui definite drept vehicul utilizat pentru transportul unei singure persoane, poate avea două sau trei roți și e articulat cu o bară în partea din față folosită ca dispozitiv de direcție.

Totodată, astfel de trotinete electrice ar trebui să aibă, din construcție, capacitatea de-a merge cu mai mult de șase kilometri pe oră și mai puțin de 25 km/h. Cei care vor să conducă trotinete electrice trebuie să aibă cel puțin 14 ani. E interzis transportul pasagerilor și trotineta electrică oprită sau staționată pe partea carosabilă trebuie așezată lângă și în paralel cu marginea acesteia.

Casca de protecție este obligatorie pentru conducătorii de biciclete și trotinete electrice a căror vârstă este sub 16 ani.

În concluzie, ca să te dai cu trotineta electrică poate fi distractiv și privit ca un mijloc de petrecere a timpului liber. Aceasta devină utilă, într-adevăr, dar în puține cazuri. Nu ar fi rău să deții una în balcon, la care să apelezi oricând crezi că se impune acest lucru. Dar a închiria un asemenea mijloc de deplasare zilnic, pare un cost mult prea mare.

Trotineta electrică rămâne o alternativă. Nu e o necesitate. Iar viitorul unor astfel de servicii trebuie privit doar din această perspectivă.