Boeing încă folosește dischete ca să-și actualizeze avioane și să se asigure că pot zbura
Aeronavele Boeing 747-400 au fost lansate pentru prima dată în 1988. După mai bine de 3 decenii de atunci, primesc în continuare actualizările software prin intermediul dischetelor.
Cercetătorii de securitate de la Pen Test Partners au obținut recent acces la o aeronavă British Airways 747, după ce compania aeriană a decis să își retragă flota în urma scăderii drastice a călătoriilor pe durata pandemiei coronavirus.
Pen Test Partners au descoperit o unitate pentru dischete în cabină, care este utilizată pentru încărcarea bazelor de date importante de navigare. Baza de date trebuie actualizată la fiecare 28 de zile, iar un inginer trebuie să viziteze lunar aeronavele pentru a livra actualizările.
Deși pare o raritate și este surprinzător, chiar având la dispoziție toată tehnologia de astăzi, multe aeronave Boeing 737 folosesc dischete pentru a încărca software avionice și fac asta de multă vreme.
Cât de sigur este sistemul folosit de Boeing?
Bazele de date instalate pe aceste dischete sunt din ce în ce mai mari, potrivit unui raport din 2015 al Aviation Today, relatează The Verge. Unele companii aeriene au renunțat la utilizarea dischetelor, dar altele sunt încă dependente de vizite lunare ale inginerilor care încarcă opt dischete cu actualizări referitoare la aeroporturi, căi de zbor sau piste.
Cu toate acestea, avioanele moderne se bazează pe tehnologii din ce în ce mai sofisticate, iar cercetătorii din domeniul securității sunt tot mai interesați de modul în care avioanele împiedică tehnologia pasagerilor să interfereze cu cea a zborurilor.
Focusul asupra securității este și mai important în ceea ce privește cele mai recente aeronave. Avioanele moderne precum Boeing 777X și 787 utilizează rețele de fibră optică, unde toate sistemele electronice de bord se conectează la această rețea și sunt controlate de o pereche de calculatoare care rulează software-ul de zbor.
Software-ul care alimentează aeronavele moderne nu este întotdeauna de încredere. Boeing abia și-a reluat producția de avioane 737 Max, după ce problemele de software au provocat două accidente fatale în care au murit 346 de pasageri și membri ai echipajului.
În ciuda tehnologiei moderne disponibile, tehnologii mai vechi sunt încă folosite datorită fiabilității dovedite a acestora. Dischetele persistă chiar și în alte industrii din lume. Departamentul American al Apărării a oprit utilizarea dischetelor pentru coordonarea forțelor nucleare ale țării abia în octombrie anul trecut. International Space Station este încă plină de dischete.