29 mai 2020 | 15:05

Avertismentul Orange pentru toți clienții: ce e wangiri, țeapa care îți umflă factura

ACTUALITATE
Avertismentul Orange pentru toți clienții: ce e wangiri, țeapa care îți umflă factura

Orange a transmis un avertisment deosebit de serios cu privire la o fraudă la care sunt expuși clienții. Nu-i prima dată când tehnica asta e folosită și mereu e la fel de păguboasă.

Cel mai des sesisezi o tentativă de fraudă când îți sunt cerute date confidențiale, fie în numele operatorului, fie în numele vreunei companii ale cărei servicii le folosești. Totodată, e un semnal de posibilă fraudă că ți se solicită un răspuns în timp foarte scurt. Orange avertizează însă acum a unei tehnici care se bazează pe apeluri de voce.

„Îți atragem atenția asupra fraudei de tip wangiri, prin care persoane necunoscute încearcă să obțină câștiguri ilegale prin apelarea unor numere aleatoare. Îți recomandăm să nu suni înapoi numere necunoscute de la care ai apeluri pierdute, cu prefixe internaționale ale unor țări exotice.”
Orange despre tipul acesta de fraudă

orange frauda

Ce e wangiri și cum funcționează?

Deși numele wangiri e mai puțin cunoscut în România, în rândul clienților, aceasta e o practică destul de veche. Numele e în japoneză și înseamnă, literalmente, „bip și închizi”. A pornit din Japonia și la noi e mai cunoscută drept „apel de la numere internaționale necunoscute”. A tot fost practică în ultimii doi – trei ani. Chiar și Poliția Română a transmis, în noiembrie 2019, că n-ar trebui să suni în niciun fel înapoi.

În escrocheria wangiri despre care avertizează Orange, primul pas e să răspunzi. Dacă ai răspuns, mai departe cel care a sunat încearcă să te convingă de ceva, să dai bani sau să suni la alte numere cu suprataxă. Să nu te mire că în momentul în care vei răspunde unui asemenea apel, interlocutorul te va saluta folosind numele tău.

Odată ce apelul a fost inițiat, se poate recurge la o redirecționare către un număr cu suprataxă. Tocmai de-aia riști să-ți fie umflată factura, fie că vorbim de Orange, fie că ești la alt operator.

Ca să nu devină suspicioși legat de conversația avută și de necesitatea ei, atacatorii atribuie poveștii o aură de urgență, la fel ca în cazurile de phishing. De la conturi blocate, plăți suspicioase, sisteme nesigure și livrare de colete până la probleme legate de conturile bancare, accidente și altele, sunt o mulțime de subiecte care pot fi tratate ca fiind veridice. Practic, imaginația e limita.

Cum te sfătuiește Orange să te protejezi?

Orange susține că cea mai sigură măsură de prevenire a unei posibile fraude este să nu dai curs solicitărilor dintr-un mesaj suspect. Apoi, nu furniza informaţii confidențiale unor persoane necunoscute, indiferent de modalitatea de comunicare: apel, SMS, WhatsApp, mail, rețele sociale etc.

Totodată, înainte de a întreprinde orice acțiune sugerată de un necunoscut (de exemplu: furnizare date personale, transfer de bani, reîncărcare cartele pre-plătite) verifică informația cu cineva de încredere.

În cazul în care ai comunicat unor persoane necunoscute parole sau coduri de identificare, ar trebui să le schimbi imediat și să blochezi conturile respective.

Neapărat: nu da curs niciunei solicitări de a divulga codul PIN, parola, numărul de card. În cazul în care ai dezvăluit informații despre un cont sau un card bancar, anunță imediat banca. Totodată, verifică cu atenție expeditorul, conținutul mesajelor, link-urile și fișierele primite prin mail.

În cazul acestei escrocherii de care avertizează Orange, nu suna înapoi numere necunoscute de la care ai apel pierdut, mai ales dacă au prefixe internaționale. Și setează parole, sigure și diferite, pentru fiecare din echipamentele sau conturile de utilizator deținute.

Adu-ți aminte și să actualizezi periodic versiunea de software instalată pe echipamentele pe care le foloseșți (telefon mobil, tabletă, laptop, router, smart TV etc.). Și utilizează conexiuni la rețele de internet securizate, instalează o soluție de securitate și actualizeaz-o ori de câte ori sunt versiuni noi.

Nu în ultimul rând, în cazul în care pierzi sau ți se fură telefonul, solicită operatorului să blocheze cartela SIM. Mai multe detalii despre fraude ai și pe site-ul Orange într-o pagină dedicată.

Scrie despre lucruri serioase care enervează oameni neserioși. vezi toate articolele