Cum ajunge istoricul tău de pe internet să fie folosit împotriva ta
Activitatea de pe internet a unui om spune multe despre cine e persoane respectivă, iar acest lucru poate fi folosit împotriva acestora.
În esență, aceasta poate fi folosită pentru a determina un scor de credit, însă la nivel social. În termeni bancari, un scor de credit reprezintă o modalitate standard prin care birourile de credit pot stabili, gradul de risc al unui potențial client care solicită un credit de la o instituție financiară. În mod similar, toată activitatea ta din online poate fi luată în considerare de anumite entități, care ar putea să decidă să nu-ți mai ofere servicii, dacă nu sunt confortabili cu acest lucru.
Câteva platforme online se folosesc de acest sistem pentru a alege cui îi permit și cui nu să beneficieze de serviciile pe care le oferă.
În primul rând avem exemplul Instagram. Știrea că un model australian, Kaylen Ward, a strâns pe internet un milion de dolari pentru incendiile din Australia a ajuns la toată lumea. Pe Twitter, Ward oferea utilizatorilor poze nud cu ea, în schimbul unei dovezi verificabile că aceștia ar fi donat bani unor organizații non-profit din Australia. Ca rezultat, Instagram i-a șters acesteia toate cele trei conturi ale sale de pe platformă, deși niciunul dintre acestea nu ar fi avut legătură cu această campanie de strângere de fonduri de pe Twitter.
Instagram a dat și un motiv pentru asta. A spus că comportamentul ei de pe Twitter ar fi încălcat regulile privind conținutul sugestiv sexual ale Instagram.
Airbnb caută ce ai făcut pe internet înainte să te lase să închizieri un apartament
Un alt exemplu reprezentativ îl reprezintă site-ul de închirieri, Airbnb. Platforma ar folosi un sistem cu AI pentru a scana după activitatea ta din online pentru a descoperi eventuale indicii care să arate că n-ar fi un client de nădejde. Apoi, algoritmul le oferă un scor.
Brevetul primit arată că sistemul folosește inteligența artificială pentru a marca pe cei „asociați” cu profiluri false de rețele sociale sau pe cei care au dat orice detalii false.
Utilizatorii vor primi scoruri slabe dacă cuvinte cheie, imagini sau videoclipuri asociate cu aceștia au legături cu droguri sau alcool, site-uri web sau organizații care instigă la ură sau muncă sexuală. De asemenea, nici persoanele implicate în pornografie vor fi vizate.
Există și un exemplu care să arate că Airbnb ia lucrurile în serios pe internet. Cadence Lux este lucrează în industria filmelor pentru adulți, iar contul său de pe platformă a fost șters în luna ianuarie. Apoi, aceasta a încercat să-și creeze un nou cont, de data aceasta cu numele său real și date personale legale. Totuși, Airbnb nu i-a dat acesteia permisiunea să-și creeze contul. Motivul? Datele acesteia ar fi asociate cu activități care prezintă un risc pentru comunitatea Airbnb.
Ce înseamnă asta, la scară mai mare
Pentru asta, Airbnb lucrează cu Trooly, un startup din Silicon Valley. A cumpărat proprietatea intelectuală și echipa de ingineri al startup-ului în 2017.
Co-fondatorul Trooly explică felul în care funcționează totul. În esență, aceștia folosesc amprentele digitale publice pentru ca, în doar 30 de secunde, să poate determina un scor personalizat. Acesta verifică veridicitatea informației și caută orice tip de comportament antisocial. Apoi, rulează o serie de modele predictive pentru a determina cât de posibil e ca individul respectiv să dea dovadă de comportament necorespunzător.
Ceva similar există deja în China, la un nivel mult mai avansat, însă aici nu este vorba doar de activitatea utilizatorilor de pe internet. Sistemul din statul comunist monitorizează comportamentul cetățenilor săi (atât cel din realitate, dar și cel din online) pentru a determina cât de morală sau imorală este fiecare persoană. În funcție de asta, fiecare primește câte un scor. Acesta determină dacă locuitorul statului va avea parte de beneficii în viața de zi cu zi, sau i se vor tăia diverse facilități.