Uber și Bolt intră în legalitate. Ce se schimbă după legea dată de Guvern
Taximetriștii nu mai pot spune că Uber sau Bolt sunt ilegale. Guvernul a dat OUG-ul care face ca ridesharingul să fie legal.
Așadar, Guvernul Viorica Dăncilă a adpotat Ordonanța de Urgență prin care se reglementează transportul alternativ de tip ridesharing pe care-l fac entități ca Uber, Bolt, Clever Go sau Yango (un alt serviciu de ridesharing ce va intra în România în curând) să intre în legalitate.
Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor, a spus că „ordonanța de Urgență are în vedere definirea activităților de transport alternativ, a modului de efectuare a acestuia și a tuturor actorilor implicați, modalitatea de reglementare a platformelor digitale și a tuturor operatorilor de transport alternativ, modalitatea de fiscalizare a veniturilor obținute în urma acestor activități, atât de conducătorii auto cât și de operatori, cât și stabilirea obligațiilor ce trebuie stabilite de platforme sau de conducătorii auto”.
Bun, deci ridesharingul este legal. Dar contează asta pentru tine? Oarecum, din cauza modificărilor aduse legii taximetriei, mai mulți șoferi de Uber sau Bolt nu au vrut să iasă pe stradă cu mașina, de frica unei amenzi. Asta a făcut ca prețul curselor să crească seminificativ.
Intrarea în legalitate a serviciului înseamnă revenirea la normal, la prețuri mai mici și la mai multe mașini pe străzi.
Ce se schimbă la Uber și alte servicii după această lege?
În primul rând, se aduc niște reguli în plus pe care șoferii parteneri Uber sau Bolt trebuie să le respecte.
Toți șoferii trebuie să aibă cel puțin 21 de ani, să dețină permisiul de conducere categoria B de cel puțin doi ani și să dețină un certificat de atestare a pregătirii perofesioanel pentru transportul de persoane în regim de închiriere. Acest certificat nu era necesar înainte.
Pentru obținerea certificatului de atestare a pregătirii profesionale, candidatul trebuie să urmeze un curs de pregătire profesională și să promoveze examenul care constă în rezolvarea unui test-grilă. Acesta se eliberează pe o perioadă nedeterminată, dar există o viză obligatorie la cinci ani. Viza se acordă în urma unui examen de tip grilă.
În plus, şoferii trebuie să “aibă o ţinută corespunzătoare, un comportament civilizat şi preventiv în relaţia cu clientul, să nu refuze efectuarea cursei în condiţiile iniţial agreate, să nu solicite plata de către pasager a unei alte sume de bani în schimbul activității de transport efectuate, să nu utilizeze mijloacele audio/video fără acordul clientului.” (asta este valabil și pentru taximetriști).
Autoturismele cu care se efectuează transport alternativ trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
- au maxim 5 locuri, inclusiv locul conducătorului auto;
- au inspecţia tehnică periodică (ITP) realizată la fiecare 6 luni; (în mod normal, ITP-ul se face o dată la doi ani pentru mașini cu o vechime mai mică de 12 ani)
- la momentul cursei trebuie să corespundă normelor tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi utilizarea conform destinaţiei;
- deţin copia conformă a autorizaţiei pentru transportul alternativ.
- să nu fie mai vechi de 15 ani
- autoturismele pot fi în proprietatea şoferilor, sau în leasing, or prin închiriere sau comodat.
Un alt lucru care trebuie notat este faptul că, în viitor, mașinile care fac ridesharing vor fi mai ușor de recunoscut în trafic.
Vor avea afişat la vedere, pe parbriz în partea dreaptă jos și pe lunetă în partea dreaptă jos, un ecuson rotund cu diametrul de 10 cm, pentru fiecare platformă digitală utilizată (Uber, Bolt etc).
Acest ecuson va conține următoarele elemente:
- număr de înmatriculare
- denumirea platformei pe care este acceptate autoturismul.
Şoferii care vor încălca legea transportului alternativ riscă amenzi de până la 5.000 de lei, în funcţie de gravitatea faptei.