14 feb. 2019 | 12:30

Guvernul moldovean răspândește știri false pe Facebook înainte de alegeri

ACTUALITATE
Guvernul moldovean răspândește știri false pe Facebook înainte de alegeri

Alegerile parlamentare din Republica Moldova vor avea loc pe 24 februarie 2019 și Facebook este din nou un mijloc pentru manipulare și influențare a alegerilor. Mai multe pagini, care ar avea legături cu guvernul moldovean, au fost găsite vinovate de răspândirea de știri false.

Facebook a eliminat 168 de conturi de utlizatori, 28 de pagini și opt conturi de Instagram pentru că „s-au angajat într-un comportament neadecvat coordonat care vizează persoanele din Moldova”. Mai pe românește, aceste pagini și conturi de utilizatori au încercat să răspândească știri false pentru a influența alegerile din Republica Moldova.

S-a folosit o combinație de conturi false și unele autentice pentru a induce în eroare alți utilizatori. „Având în vedere viitoarele alegeri din Moldova, am vrut să le spunem oamenilor despre acestă acțiune și ceea ce știm azi”.

Aceste conturi au publicat și distribuit conținut despre diferite probleme politice. Pe aceste conturi au fost distribuite fotografii false, fapte interpretate și a fost creată chiar o pagină care se dădea drept o organizație care verifica informațiile și acuza alte pagini că distribuie fake news.

Cei de la Facebook spun că oamenii din spatele conturilor au încercat să-și ascundă identitățiile, dar s-a descoperit că activitatea conturilor era legată de angajații guvernului moldovean.

Cea mai populară pagină avea în jur de 54.000 de urmăritori, iar pagina cu cei mai puțini avea în jur de 1300 de urmăritori. De asemenea, aproximativ 20.000 de dolari au fost cheltuiți pentru a răspândi conținutul prin reclamă.

Investigația Facebook a început după ce au primit un pont de la o organizație civilă din Moldova. „Monitorizăm constant astfel de activități pentru că nu vrem ca serviciile noastre să fie utilizate pentru a manipula oameni. Ca de obicei, ștergem paginile în funcție de activitatea acestora, nu pe baza conțintului pe care-l publică”.

Utilizatorii în vârstă sunt cei care au fost descoperiți ca fiind cei mai vulnerabili în fața știrilor false. Ei fiind cei mai predispuși în ale distribui mai departe. Cei de peste 65 de ani au distribuit de două ori mai multe știri false decât cei din grupul 45-65 și de șapte ori mai multe decât cei din 18-29, potrivit unui studiu realizat de cercetătorii de la Universitățile Princenton și New York.