18 oct. 2019 | 12:20

Dacă n-ai văzut filmul Joker, există „clovnii” din campania pentru prezidențiale ca să ai de unde alege

OPINII
Dacă n-ai văzut filmul Joker, există „clovnii” din campania pentru prezidențiale ca să ai de unde alege
Screenshot TVR 1 via HotNews, screenshot via Klaus Iohannis / Facebook și colaj de Răzvan Băltărețu / PLAYTECH

Tocmai ce se încheie prima săptămână de campanie electorală pentru prezidențiale. Sigur n-ai auzit în ultimele zile de toți candidații intrați în cursa pentru Palatul Cotroceni. Dar unii au ieșit în față. Și nu neapărat cu chestii bune. Mulțumim internetului că ni i-a arătat și altfel.

Campania pentru prezidențiale a început, oficial, pe 12 octombrie. Este, potrivit calendarului oficial și legilor în vigoare, data de la care televiziunile pot face dezbateri electorale, candidații își plătesc timpii de apariție, încep atacurile ș.a.m.d.

A fost, însă, o săptămână extrem de anostă. Care îți arată, de fapt, cât de lipsită de vlagă va fi această campanie electorală și cât de puține promit candidații înscriși în cursă.

Sunt câteva nume care par în cărți pentru a ajunge în turul al doilea. Iohannis, Barna, Dăncilă și, hai fie, Mircea Diaconu.

Asta dacă nu se întâmplă surprize pe parcurs. Cam ăștia sunt și candidații care au ieșit la rampă în prima săptămâna de campanie. Fiecare cu ce a avut și cum s-a priceput. Aia e, atât s-a putut. Dar hai să vezi cu ce am rămas după prima săptămâna de campanie, care poate fi rezumată cu o parafrazare: numai cine nu candidează, nu greșește.

Cu ce am rămas de la Iohannis după prima săptămână de campanie prezidențială

Luni și marți, la începutul săptămânii, nu prea era lumea preocupată că a început campania electorală pentru prezidențiale. Altul era subiectul principal de pe agenda publică: pe cine desemnează Iohannis să fie premier.

Am aflat marți și ne-am întors la ale noastre. Acum că știi că Ludovic Orban se pregătește să formeze noul Guvern și să ceară vot de încredere în Parlament, hai să vedem ce mai fac candidații noștri.

După ce și-a rezolvat treburile cu desemnarea premierului, Iohannis și-a lansat un program pentru prezidențiale. Nu spune mare lucru, e pe modelul „să fie bine, ca să nu fie rău”. Dar dacă ești curios, îl găsești aici. Măcar e paginat frumos.

După lansarea programului, care poate fi consultat asemenea unei cărți, președintele s-a gândit să rămână în zonă. Și a publicat pe Facebook un clip destul de lung – aproape șapte minute – în care-ți spune de ce e bine să citești.

„Lumea aparține celor care citesc, pentru că atunci când citești o carte e ca și cum ai ține un vis între palme.”
Klaus Iohannis

Adânc.

Am fost curios să aflu cine e în spatele acestei campanii. Și m-am dumirit repede. E vorba de editura Curtea Veche, adică acea editură care i-a publicat președintelui cele două cărți.

Campania, derulată sub hashtag-ul #timpulsacitim, e lansată cu agenția de publicitate Leo Burnett. Așadar, președintele, în plină campanie electorală, s-a gândit să mai facă un pic de PR pentru editura care i-a lansat volumele (unele extrem de plictisitoare, cum ar spune gurile rele).

Ce e Șora pentru eMAG e și Iohannis pentru editura Curtea Veche. Oare chiar atât de relaxat și de sigur pe el să fie Iohannis în această campanie electorală?

Vom vedea pe 24 noiembrie.

Dăncilă, tocuri, ping-pong, TVR

Da, există o legătură între cuvintele de mai sus. Premierul demis al României și șefa PSD (încă) a mers, miercuri, la televiziunea națională pentru o emisiune electorală.

Dincolo de discuția politică, realizatorul emisiunii s-a gândit să încingă și o partidă de ping-pong cu Viorica Dăncilă. Probabil văzuse că premierul demis s-a descurcat bine în fața lui Teodorovici și s-a gândit că ar fi loc de o nouă provocare.

Așa că Viorica Dăncilă nu a mai ținut cont că e îmbrăcată elegant și că poartă tocuri și a schimbat câteva serve cu moderatorul emisiunii. După câteva atacuri pe Facebook la adresa lui Iohannis, așa a ales premierul demis să-și înceapă campania electorală.

The RISE and fall of Dan Barna

RISE Project a publicat, săptămâna această, o amplă anchetă jurnalistică ce-l vizează pe candidatul USR la prezidențiale, Dan Barna.

Zic jurnaliștii acolo că Dan Barna ar fi fost „supervizorul senin al unor fraude și conflicte de interese cu fonduri UE”. Ancheta prezintă afacerile derulate de liderul USR înainte de a intra în politică.

E documentată perioada de după 2000, când, pe scurt, Dan Barna avea o firmă de consultanță pe proiecte europene.

Practic, colabora cu unele instituții publice, cum ar fi Consiliul Județean Alba, prin care se accesau fonduri europene pentru înființarea unor societăți care să integreze pe piața muncii persoane cu dizabilități.

Barna era cel care, prin firma sa, le asigura consultanță. Adică venea cu un plan de afaceri și percepea comisioane. Ilegal nu este, la prima vedere. Iar dacă sunt ceva fraude acolo, procurorii sunt cei care trebuie să cerceteze. Dar interesant de văzut cum acele afaceri prezentate de Rise Project s-au dovedit, una câte una, falimentare. Și cum sora lui Dan Barna a fost angajată, la un moment, într-una dintre aceste societăți.

Prima reacție a lui Dan Barna pe subiect a fost cu referire la Hagi. Pe scurt, prezidențiabilul USR a zis ceva de genul „așa, și? Și Hagi mai rata din când în când și lumea nu-l punea la zid”.

Ulterior, RISE a revenit cu o înregistrare din interiorul USR, pe care partidul a publicat-o apoi integral. Acolo, Dan Barna are un ton mai acid. Zice că jurnaliștilor le-a fost „servită” această investigație și că cineva vrea să-i pună bețe în roate.

„E un atac de campanie”, zice Dan Barna în clipul de mai jos. Hm, dar parcă am mai auzit undeva asta cu „sistemul, statul paralel, Soroș, agențiile străine”. Și parcă se auzea din cealaltă tabără a politicii.

Ce au făcut restul candidaților

Dintre toți cei 14 candidați la prezidențiale, cei menționați mai sus au fost cei mai vizibili. Chiar așa, știe cineva ce face Mircea Diaconu în campania asta?

Nu prea a fost vizibil și, cu excepția câtorva declarații date ici și colo, actorul din Filantropica nu prea și-a făcut simțită prezența.

M-a lămurit repede candidatul susținut de Pro România și ALDE de ce nu iese mult în față. Iată ce zicea zilele trecute, într-o declarație pentru Agerpres.

„Ţinta mea este nu să ajung preşedinte. Ţinta mea e să mă fac înţeles, să mă exprim cât pot de bine şi de clar pe temele astea care poate intră în mintea oamenilor şi altădată o să aleagă altfel, o să gândească altceva, să aştepte altceva de la oamenii politici. O consecinţă a puterii mele de convingere poate fi să ajung eu preşedinte, dar nu e o ţintă în sine.”
Mircea Diaconu, candidat la prezidențiale

Dacă tot nu-și dorește atât de tare să fie președinte, eu zic să-l lăsăm să se facă înțeles și să se exprime cât mai bine.

Ar mai fi cineva? Alexandru Cumpănașu, candidatul care a folosit tragedia din Caracal drept trambulină electorală. Principala lui temă rămâne lupta cu clanurile, cu rețelele de trafic de copii.

Punem pariu că nu o să mai auzim nimic de lupta lui după primul tur de prezidențiale? Ține caldă povestea cu fetele care ar fi în viață în speranța că-l ajută la capitolul imagine politică.

Dacă nu pentru prezidențiale, măcar pentru un post de deputat sau senator anul viitor, pe listele cine știe cărui partid sau chiar independent. Mai e un candidat la prezidențiale care se numește Ramona Ioana Bruynseels și care a fost aruncată în lupta pentru Cotroceni de partidul lui Dan Voiculescu. Dar cică ar fi ceva probleme, scrie Newsweek.

Astfel, candidata lui Voiculescu a început să plângă și să amenințe că se retrage la prezidențiale.

„Sunt într-o mare răfuială cu Profesorul și restul. Încearcă șantaje.”
Ramona Ioana Bruynseels, candidată la prezidențiale

Mai sunt alți candidați la prezidențiale? Mai sunt, că-s 14 la număr. Dar îi știe cineva pe de rost, fără să consulte lista oficială publicată de Biroul Electoral Central?


Conținutul articolelor din secțiunea Opinii reprezintă strict opiniile autorilor textelor și nu reprezintă neapărat poziția oficială a PLAYTECH.ro.