Localizarea apelurilor 112, cu ajutorul Google: care este proiectul lui Raed Arafat
În urma crimelor din Caracal, Raed Arafat și Viorica Dăncilă au anunțat mai multe măsuri menite să prevină repetarea unei astfel de situații pe viitor. Cele mai multe au vizat funcționarea serviciului de urgență 112.
Raed Arafat este direct responsabil de funcționarea și gradul de eficiență al sistemului de apeluri de urgență din țara noastră. El este secretar de stat și președinte al Comitetului Interministerial privind sistemul apelurilor de urgență 112. În seara de miercuri, 7 august 2019, împreună cu Dăncilă, cei doi au anunțat 14 măsuri pentru îmbunătățirea sistemului de urgență.
Schimbările legate de 112 vor fi multe și o mare parte dintre ele vor fi implementate printr-o ordonanță de urgență. Pe lângă aceela însă, Arafat a anunțat un proiect de colaborare cu Google, pentru implementarea sistemului Advance Mobile Location. O versiune intermediară a proiectului va supusă dezbaterii publice în această săptămână.
”A fost analizată situaţia actuala a serviciului 112 şi a problemei localizării, unde ne aflăm acum şi unde trebuie să ajungem. Este nevoie şi de alte sisteme complementare. Au fost stabilite 14 măsuri împărţite pe termene: scurt, până în 12 luni, termen mediu (12-36 luni) şi termen lung (până la 60 de luni). Se poate să se rezolve unele aspecte mai rapid, dar am găsit mai corect să punem termeni maximali.”, a afirmat Raed Arafat.
„În cadrul ordonanţei veţi regăsi şi aspectele legate de cartele pre-pay. Din cele 47% din apeluri non-urgente efectuate în cele 6 luni ale anului 2019, 52% au fost abuzive şi 81% dintre acestea au fost făcute de pe cartele pre-pay unde nu s-a putut identifica proprietarul cartelei. Numai când se va apela 112, furnizorul de telefonie va da datele proprietarului”, a concluzionat secretarul de stat.
Lista integrală a măsurilor anunțate de Raed Arafat pentru îmbunătățirea serviciului 112 a fost sintetizată de cei de la Adevărul și poate fi parcursă mai jos:
Măsuri pe termen scurt – maxim 12 luni
Măsura 1 – Modificarea cadrului legislativ, inclusiv reglementarea vânzării cartelelor prepay. Arafat a precizat că operatorii de telefonie vor avea obligaţia de a furniza datele celor care au cumpărat aceste cartele, strict în relaţia cu sistemul 112.
Măsura 2 – Încheierea unui acord cu Google pentru implementarea AML
Măsura 3 – Reconfigurarea infrastructurii de telefonie mobilă în colaborare cu STS
Măsura 4 – Promovarea aplicaţiei 112 creată de STS pentru a fi descărcată de un număr cât mai mare de persoane Măsuri pe termen mediu – 12- 36 de luni
Măsura 5 – Dispecerate integrate în întreaga ţară – ele există la Bucureşti, Târgu Mureş şi va fi în curând la Hunedoara
Măsura 6 – Centre de formare pentru dispeceri. Există deja două, la Târgu Mureş şi Bucureşti. Scopul este pregătirea a 650 de dispeceri
Măsura 7 – Modernizarea sistemului 112 – există deja o licitaţie lansată în acest sens, costul fiind estimat la 600.000 de euro, fără TVA
Măsura 8 – Îmbunătăţirea procedurilor pentru apelurile de urgenţă
Măsura 9 – Implementarea unor tehnologii complementare de localizare întrucât AML are unele limitări
Măsura 10 – Instituirea unui mecanism de verificare periodică a acurateţei gradului de localizare
Măsuri termen lung – 36 – 60 de luni
11 – Extinderea dispeceratelor integrate la nivel regional
12 – Pregătirea şi formarea continuă a dispecerilor
13 – Integrarea tuturor agenţiilor în dispeceratele unice
14 – Armonizarea continuă a legislaţiei incidente 112 cu legislaţia Uniunii Europene