Țara care a decis să investească masiv în mașinile autonome îți arată viitorul industriei
2020 e anul în care pe străzi s-ar putea să vezi mai multe mașini electrice. Un pariu important îl reprezintă, însă, și cele autonome. Iar guvernele investesc masiv în zona asta pentru a-i ajuta pe producători să respecte normele de poluare.
Se vorbește de câțiva ani buni despre măsurile pe care trebuie să le ia guvernele din toată lumea împotriva poluării. Încălzirea globală reprezintă o amenințare reală și, de fapt, de acolo a pornit și și discuția legată de mașinile cu motoare pe combustibil care poluează mediul.
Producătorii auto vor renunța, treptat, la fabricarea de modele clasice cu motoare alimentate cu combustibili și se face tranziția spre modelele electrice. Planul e unul cu bătaie mai lungă și s-a ajuns și la discuția despre mașinile autonome. Cele care vor aduce nu numai o notă smart industriei, dar vor modifica și comportamentele de consum. Practic, se va ajunge la ziua în care va fi vorba doar de mobility.
Un concept care va reduce numărul proprietarilor. Guvernele țărilor dezvoltate se implică. Dar cel al Scoției tocmai ce a anunțat un plan extrem de ambițios.
Guvernul care accelerează tranziția spre mașinile autonome
Guvernul Scoției se declară extrem de deschis în a promova și sprijini dezvoltarea mașinilor autonome. Oficialii știu cât de importantă e inovația în acest domeniu așa că a venit cu un proiect ambițios. O primă flotă de autobuze autonome care acoperă inclusiv o linie din Edinburgh.
Planul a fost dezvoltat cu bani publici și în colaborare cu ingineri din industria auto și reprezentanți ai corpului academic. Estimările arată că, la nivelul Marii Britanii, mai bine de 95% dintre vehiculele de pe străzi vor fi conectate la internet. Iar orizontul de timp e mic – până-n 2025.
Guvernu Scoției a scos din buzunar nu mai puțin de 4,35 de milioane de lire sterline pentru a dezvolta flota de autobuze autonome. Iar investițiile nu se opresc aici. Sunt prevăzute fonduri și pentru producătorii care vor să investească în tehnologia care stă la baza mașinilor care se conduc fără șofer.
Vor dispărea proprietarii
Odată cu tranziția spre mașini autonome, industria observă că ar putea dispărea și proprietarii. În prezent, o mașină stă în cea mai mare parte a timpului parcată. Iar soluția ar fi ca aceasta să fie folosită permanent, de mai multe persoane. Este exact conceptul de mobility de care-ți spuneam mai sus.
La prima vedere, ai crede că marii producători auto nu sunt mulțumiți de noua direcție. De vreme ce nimeni nu mai cumpără mașini, afacerile mor. Dar nu e deloc așa și chiar mari companii insistă că acesta este viitorul.
Americanii de la Ford estimează că serviciile de mobilitate ar putea ajunge la 10.000 de miliarde de dolari, cu marje de profit duble faţă de cele 10% pe care producătorii de automobilele le obţin în cei mai buni ani.
O mașină vândută unei persoane aduce marje de profit de cel mult zece procente, în medie. Dar o flotă întreagă pusă la dispoziția unei companii de ride-sharing poate aduce câștiguri mult mai mari.
Un pariu câștigător îl reprezintă inclusiv robo-taxiurile. Care pot fi, evident, autonome.