Google poate să identifice și mirosuri, iar acum nu mai e o farsă
Google a reușit să transforme o farsă în realitate cu ajutorul inteligenței artificiale. Astfel, mașinăriile inteligente pot identifica acum mirosurile. Posibil să mai fi citit știrea asta la un moment dat, în urmă cu câțiva ani. Atunci era doar o farsă de 1 aprilie. Acum nu mai e.
Decenii întregi, oamenii de știință din industria parfumurilor au căutat legătura dintre structura unei molecule și felul în care aceasta miroase. Dar nu a fost posibil să vezi ceva și să spui imediat ce parfum are, fără să-ți folosești nasul.
Ei bine, ce nu au reușit oamenii de știință a reușit inteligența artificială. Mai exact o echipă Google, dedicată acestui domeniu și care a investit mulți bani pentru a construi mașinării care să recunoască imediat un miros doar analizând moleculele.
Cum poate inteligența artificială de la Google să identifice mirosul
Dacă ai folosit Shazam, știi cum funcționează. Aplicația folosește inteligența artificială pentru a-ți spune numele piesei și artistul doar auzind melodia. Ei bine, cam așa funcționează și invenția celor de la Google. Doar că nu e vorba de muzică, e vorba de miros.
Algoritmii americanilor identifică mirosul bazându-se pe structurile moleculare ale produsului analizat. Specialiștii Google au creat o bază de date cu aproape 5.000 de molecule indetificate de parfumieri și au pus mașinăriile la treabă. Rețeaua neurală e denumită GNN și a reușit să asocieze moleculele analizate cu diverse mirosuri, precum cel de lemn sau tropical.
Astfel, a fost „ghicit” mirosul unui produs analizat doar pe baza structurii moleculare.
Numai că această reușită a Google nu trebuie luată ca atare. Se întâmplă deseori ca două persoane să identifice același miros în mod diferit. Moleculele, de exemplu, pot avea aceiași atomi, dar altă structură. Și atunci rezultatul este diferit.
Iar lucrurile devin și mai complicate atunci când sunt combinate diverse arome. Ce a reușit Google e ceva basic. Este, dacă vrei, doar un punct de plecare. Americanii speră însă să aplice descoperirea în chimie sau chiar în industria alimentară, pentru a înțelege comportamentele nutriționale.
Îți spuneam că e o farsă devenită realitate. În urmă cu niște ani, o știre apărută de 1 aprilie zicea că a apărut Google Nose, un produs al americanilor care promite o experiență olfactivă nemaiîntâlnită. Cu alte cuvinte, puteai căuta după miros. Era doar o farsă. GNN e realitate.