24 oct. 2019 | 15:39

Firea s-a impus: dacă ai o astfel de mașină, ai de plătit bani grei

ACTUALITATE
Firea s-a impus: dacă ai o astfel de mașină, ai de plătit bani grei

Proiectul Gabrielei Firea prin care vrea să interzică accesul mașinilor poluante în centrul Capitalei a fost votat. Și vine cu niște prevederi care te vizează direct în cazul în care ai mașină veche și vrei să ai acces în centrul Bucureștiului.

Pe scurt, proiectul Gabrielei Firea introduce vinieta Oxigen. Adică o taxă pe care ar trebui să o plătească șoferii cu mașini vechi dacă vor să mai aibă acces în centrul Capitalei. Și ar fi de reținut aici că e vorba de mașinile vechi. Pentru că cei cu mașini foarte vechi nu vor mai avea voie deloc în centrul Bucureștiului.

Proiectul a fost supus la vot în ședința Consiliului General al Municipiului București și a trecut cu 31 de voturi. Mai important e, însă, ce taxe se stabilesc pentru fiecare categorie de mașini în parte.

Ce prevede proiectul Gabrielei Firea și cine trebuie să plătească vinieta Oxigen

Proiectul privind vinieta Oxigen intră în vigoare chiar în prima zi a anului viitor: 1 ianuarie 2020. Numai că unele prevederi se aplică treptat. Trebuie să știi că proiectul se referă o zonă specială din București, dar sunt vizate și celelalte artere.

Există o arie limitată denumită ZACA – adică Zona de Acțiune pentru Calitatea Aerului, acolo unde condițiile sunt mult mai stricte.

Astfel, accesul autovehiculelor cu masa mai mică de cinci tone pe arterele din Bucureşti este restricționat zilnic, de luni până vineri, cu excepția sărbatorilor legale, în intervalul 07:00-22:00, după cum urmează:

  • pentru masinile electrice, hibride sau cu norma de poluare Euro 5 și Euro 6, accesul fără restrictii pe toate arterele;
  • pentru cele cu norma de poluare Euro 3 și Euro 4, accesul este permis pe toate străzile din București numai în urma achiziționării unei viniete electronice Oxigen; Restricția pentru Euro 4 se aplică din 2021
  • pentru cele cu norma de poluare non-Euro, Euro 1 și Euro 2, accesul este interzis în Zona de Actiune pentru Calitatea Aerului (ZACA), fiind permis pentru restul arterelor din municipiul Bucureşti numai în urma achiziționării unei viniete electronice Oxigen. Aici există și o excepție: dacă ai mașină non-Euro, Euro 1 sau Euro 2 și această mașină e înmatriculată pe adrese din ZACA, mai ai voie să intri acolo doar până la 1 ianuarie 2021. Adică anul viitor trebuie să iei măsuri.

Ai, mai jos, și lista cu tarifele:

Important de reținut din acest proiect sunt amenzile. Șoferii care nu au vinieta corespunzătoare vor fi sancționați cu amenzi de la 1.500 la 2.000 de lei. Polițiștii și polițiștii locali sunt cei care se ocupă de acest aspect.

Există câteva excepții: nu plătești vinietă pentru electrice și hibrid, scutere și motociclete, vehiculele cu care se deplasează persoanele cu dizabilități și cele destinate transmisiunilor radio și tv. De asemenea, intră în această categorie și autovehiculele aparținând instituțiilor statului. Cam toate.

Ce e ZACA, zona cu cele mai drastice restricții

Așa cum îți spuneam, există o arie limitată, care presupune Zona de Acțiune pentru Calitatea Aerului (ZACA). Aceastea e încadrată în perimetrul delimitat de: P-ța Victoriei – bd. Iancu de Hunedoara – şos. Ştefan cel Mare str. Polonă – str. Mihai Eminescu – str. Traian bd. Nerva Traian – bd. Gheorghe Şincai – str. Lânăriei – Calea Şerban Vodă-bd. Märäşeşti – str. Mitropolit Nifon- bd. Libertății – Calea 13 Septembrie şos.Pandurilor șos.Cotroceni -spl. Independentei – str. Știrbei Vodă – str. Berzei str. Buzeşti -p-ta Victoriei. Adică exact centrul Bucureștiului.

Opoziția din CGMB a votat împotrivă, considerând că primarul-general al Capitalei vrea doar să adune bani la buget, fără să urmărească, de fapt, rezolvarea traficului din București. Dacă ești vizat de proiectul Oxigen, atunci trebuie să știi că vinieta se plătește la structurile de specialitate ale Municipiului Bucureşti. Cel mai probabil, plata se va putea face și online, tocmai pentru a face mai ușor acest demers.

Ar mai fi de precizat faptul că proiectul vizează toate mașinile, nu doar pe cele înmatriculate în afara Bucureștiului și a județului Ilfov, așa cum se propusese inițial