06 feb. 2019 | 12:44

Facebook și planul meschin care justifică fuziunea WhatsApp, Messenger și Instagram

ACTUALITATE
Facebook și planul meschin care justifică fuziunea WhatsApp, Messenger și Instagram

După ce Facebook a anunțat că are în vedere o fuziune a WhatsApp, Instagram și Messenger, mișcarea companiei a ridicat semne de întrebare în ceea ce privește adevăratele intenții din spatele fuziunii, dar și în ceea ce privește securitatea datelor utilizatorilor.

Deși aplicațiile vor continua să funcționeze ca servicii separate, planul Facebook de a unifica cele trei rețele sociale pe care compania le deține le va permite utilizatorilor să trimită mesaje între acestea. Fuziunea ar implica așadar rescrierea software-ului de bază a celor trei aplicații pentru a le face interoperabile. Pe scurt, un utilizator Facebook ar putea, de exemplu, comunica direct cu cineva care are doar un cont WhatsApp, fără a fi nevoit să schimbe aplicațiile.

Cele trei aplicații funcționează la niveluri diferite de securitate. WhatsApp e cea mai sigură. Folosește criptarea end-to-end (E2E) pentru toate conversațiile de pe platformă, care împiedică pe oricine, chiar și compania-mamă însăși, să intercepteze conținutul mesajelor. Messenger folosește criptarea E2E a mesajelor numai în modul „conversații secrete”, care trebuie să fie activat pentru fiecare conversație în parte. În final, Instagram nu folosește nicio modalitate de criptare a mesajelor.

Astfel, pentru ca mesajele dintre cele trei platforme să rămână private, inginerii Facebook ar trebui să re-proiecteze de la zero toate cele trei servicii de mesagerie. Experții văd acest lucru ca foarte greu de realizat.

Se preconizează că fuziunea va fi finalizată până la sfârșitul anului 2019 sau la începutul lui 2020.

Motivele din spatele fuziunii plănuite de Facebook

Deși Mark Zuckerberg, CEO al Facebook, susține că fuziunea WhatsApp, Instagram și Messenger nu reprezintă decât o îmbunătățire a experienței utilizatorilor, motivele din spatele unificării par a fi altele.

Primul este unul comercial. Prin facilitarea schimbului de mesaje, Facebook poate extrage date pentru a-și targeta mai ușor reclamele către utilizatori. Așadar, nu ar fi decât o modalitate prin care compania să folosească datele personale ale utilizatorilor celor trei aplicații pentru a-și crește veniturile, prin publicitatea targetată.

Având în vedere faptul că Facebook este din ce în ce mai puțin folosit în țările dezvoltate, care și generează majoritatea veniturilor companiei, fuziunea ar putea fi o soluție pe care Facebook a găsit-o pentru a strânge mai mulți bani.

În ultima jumătate a anului 2018, acțiunile companiei au scăzut cu peste 40%.

Fuziunea ar putea acționa, pe de altă parte, ca o barieră împotriva cerințelor de a separa cele trei brațe ale companiei-mamă, limitându-i astfel puterea. Așadar, unificarea pare a fi o modalitate de protecție pe care Mark Zuckerberg a găsit-o, în cazul în care autoritățile i-ar putea cere să divizeze compania, din dorința de a-i diminua monopolul de pe piață. Grupuri de advocay au cerut deja autorităților de reglemantare americane să separe Instagram și WhatsApp de Facebook, ca o consecință a repetatelor încălcări a confidențialității datelor.

Cu cât aplicațiile sunt mai strâns legate între ele, cu atât va fi mai dificil să fie separate – ca funcționare și corp administrativ.

Nu ar fi prima dată când Facebook este criticată asupra modului în care gestionează și protejează datele utilizatorilor săi, cum ar fi, de exemplu, scandalul Cambridge Analytica sau atacul cibernetic din septembrie 2018 care a făcut disponibile date a peste 50 de milioane de utilizatori.

Implicații în materie de confidențialitate – unde Facebook are scăpări

Intențiile ascunse ale companiei au și două efecte negative asupra utilizatorilor aplicației. Astfel, pe de o parte, fuziunea ar putea forța utilizatorii WhatsApp să dezvăluie informații despre ei înșiși pe care ar prefera să le păstreze private.

Pe de altă parte, unificarea ar putea oferi Facebook nu numai informații din mesajele private, dar și date despre profilurile de utilizator.

Facebook cere oamenilor să-și folosească numele reale în profilurile lor sociale, dar pe Instagram oricine se poate loga doar cu un pseudonim. Pe WhatsApp, utilizatorii se loghează cu numărul lor de telefon, mai degrabă decât cu numele. Astfel, interconectarea celor trei aplicații poate duce și la unificarea identității oamenilor. Facebook poate, așadar, alătura numele persoanei de pe Facebook cu numărul de telefon de pe WhatsApp.

Ce susține Facebook?

Într-un editorial pentru Wall Street Journal, Mark Zuckerberg a încercat să clarifice intențiile companiei sale. El susține că Facebook nu colectează datele personale ale utilizatorilor doar pentru reclame, dar și pentru a le îmbunătăți experiența online sau pentru a detecta conturile false.

Zuckerberg susține că fuziunea celor trei rețele sociale este în interesul utilizatorilor, pentru a face serviciile de mesagerie mai rapide, ușoare, de încredere și private.

Facebook a achiziționat Instagram în 2012, pentru un miliard de dolari și WhatsApp doi ani mai târziu pentru 19 miliarde de dolari. De atunci, fondatorii ambelor companii au demisionat în urma neînțelegerilor privind poticile implementate de Mark Zuckerberg.