De ce vestea despre fabrica Volkswagen din România e doar praf în ochi
În doar 24 de ore s-au întâmplat două lucruri: vestea despre fabrica Volkswagen din România și vestea despre cum compania germană nu mai vrea Turcia. Și cele două sunt legate.
Dacia are Mioveni, Ford are Craiova și Vestul n-are nicio fabrică auto mare. Astfel, posibilitatea ca Volkswagen să vină acolo, în Timișoara, Cluj, Oradea sau chiar Arad, e discutată din când în când. Mai tare a fost discutată în primăvară, când lista pentru Europa de Est era așa: România, Serbia, Bulgaria și, ceva mai departe, Turcia.
Cea din urmă ar fi câștigat, chiar dacă Volkswagen n-a comunicat oficial. Ar fi vrut să facă anunțul în acest trimestru, eventual cu ceva câștig de imagine, doar că Turcia a început un război împotriva kurzilor. Și acum compania germană ar vrea să nu mai bage 1,4 miliarde de euro în această țară.
Ceea ce ne duce la ce s-a întâmplat pe 15 octombrie. Gheorghe Falcă, actual europarlamentar PNL, a dezvăluit că la începutul anului s-a întâlnit cu Volkswagen. Era primar al orașului Arad atunci și negocierile oficiale erau tatonarea din partea producătorului auto ca să știe unde poate deschide o fabrică. Arad, spre deosebire de Craiova și Mioveni, are ieșire direct în autostrăzile Ungariei.
Coincidența cu Volkswagen e frumoasă, dar pe față
Ajunge Volkswagen la Arad? Nimeni nu știe, foarte probabil nici Falcă, dar lui i-a folosit vestea despre Turcia. Fie singur, fie ajutat de un consilier s-a gândit ca, tocmai în 24 de ore de când știrea respectivă a ieșit în presa germană, să spună despre Arad, fabrică și cum a participat la negocieri.
„Am condus negocierile de etapa nivelului meu, am avut asistență guvernamentală, iar locația Arad după a fost acceptată după aceasta negociere. Apoi, guvernul României a înaintat oferta integrală care conține răspunsuri la patru probleme importante ridicate de companie. Primăria a pus la dispoziție o suprafață de 1.100 de hectare, din care 400 de hectare pentru uzina Volkswagen, iar restul – pentru companiile de componente”, a declarat Falcă pentru G4Media.
Până una-alta, Volkswagen e posibil să ia în calcul Arad pentru o fabrică Skoda, dat fiind că acel brand devine unul low-cost. Totodată, e puțin probabil ca decizia în cazul Turciei să fie definitivă. E posibil ca producătorul auto doar să-și negocieze termeni mai buni, ajutat de război.
De ce vorbește Falcă despre asta acum? O zice chiar el: „E important că locația Arad e considerată de acum încolo de industria automotive din Europa drept una din cele mai viabile destinații pentru investiții […]”. Sigur, pentru Arad ca oraș și pentru dezvoltarea lui i-ar fi utilă industria auto. Dar până se va concretiza ceva, fostul primar se asigură că își atrage niște laude.