16 iul. 2019 | 12:00

Modalitatea de care nu ți-ai dat seama prin care Facebook te poate urmări

ACTUALITATE
Modalitatea de care nu ți-ai dat seama prin care Facebook te poate urmări

Facebook nu e nici pe departe o rețea socială care se bucură de încrederea utilizatorilor, așa că nu ar trebui să ne mai surprindă nimic legat de aceasta.

Noi dovezi aduse de un cercetător australian arată că fotografiile pe care le încarci pe Facebook conțin fragmente de cod ascunse. Astfel, fotografiile pot fi urmărite și în afara platformei, iar precizia cu care se poate determina cui aparține fotografia originală este una „deranjant de mare”, spune Edin Jusupovic, cercetătorul care a readus discuția în spațiul public.

Pe scurt, rețeaua socială poate urmări activitatea asociată cu fotografiile utilizatorilor și poate folosi aceste date pentru targetarea reclamelor.

În esență, totul funcționează ca un fel de watermark-uri în metadatele fotografiilor pe care Facebook le adaugă pentru a le eticheta, iar aceste etichete pot fi citite mai târziu. Așadar, acest lucru îi spune platformei că a mai văzut fotografia înainte în momentul în care este uploadată din nou. Partea și mai proastă e că acest lucru este valabil nu doar pe Facebook, ci și pe alte platforme care colaborează cu gigantul tech.

Cum te afectează codul ascuns de Facebook în fotografii

Pe lângă faptul că poți determina astfel cu ușurință cine e „proprietarul” unei fotografii, poate funcționa și ca o modalitate de a targeta reclamele. Acest lucru ar putea fi destul de problematic.

Teoria unui utilizator Redddit explică destul de bine această situație. Acesta pornește de la presupunerea că descarci o poză de pe o pagină de Facebook cunoscută pentru răspândirea de mesaje de propagandă. Dacă decizi să trimiți fotografia respectivă mai departe către un grup de prieteni, de exemplu, Facebook îți poate pune automat eticheta de „persoană care crede în propagandă”m indiferent dacă acest lucru e adevărat sau nu. Platforma poate trimite apoi aceste date către partide politice sau companii care îți vor arăta reclame nepotrivite pentru tine.