Cele mai bune soluții să scurtezi URL-uri, după desființarea soluției Google
Am fost un fan al soluției de scurtare a link-urilor de la Google de la momentul apariției. Din păcate, am fost nevoit să caut alternative, din momentul în care compania americană a anunțat desființarea sa.
În urmă cu aproape zece ani, Google își lansa propria soluție de scurtare a URL-urilor. Acesta este un serviciu de nișă, care te ajută să înlocuiești o adresă web complexă cu un doar câteva litere. Facilitează partajarea mai rapidă a paginilor pe care le descoperi pe internet și îți oferă câteva statistici legate numărul de accesări. Practic, dacă postezi un articol pe care l-ai scris pe Facebook printr-un URL prescurtat, poți vedea câte accesări ai doar din sursa respectivă.
De câțiva ani, Google lucrează la desființarea serviciului de prescurtare a URL-urilor accesibil la adreesa goo.gl. Din mai 2018, nu a mai putut fi accesat de către utilizatori noi. De pe data de 30 martie 2019, nimeni nu a mai putut crea linkuri noi prin intermediul serviciului, deși s-ar putea să-ți poți descărca un istoric al vechilor linkuri prescurtate în format CSV. Un lucru este însă sigur, linkurile prescurtate anterior și integrate în diverse site-uri vor continua să funcționeze.
Ca alternative, cele mai interesante dintre soluțiile pe care le-am găsit și, ocazional, folosit în ultimii ani sunt Bitly, TinyURL și Rebrandly. Fiecare dintre cele trei are propiile avantaje.
TinyURL este cel mai simplu dintre toate serviciile de prescurtare a adreselor web sau a URL-urilor. Nu implică să-ți creezi vreun cont, dar nici nu-ți oferă statistici pentru linkurile prescurtate. Doar le transformă într-un URL de forma tinyurl.com/y2y4nfpb.
Rebrandly te obligă să-ți creezi un cont gratuit sau contra cost, dar îți oferă un avantaj important. Te ajută să-ți creezi propriul serviciu de scurtare al URL-urilor cu un domeniu achiziționat prin Rebrandly. Opțional, ți le poți prescurta cu forma rebrand.ly/puiu și, la fiecare accesare, vei obține o serie de statistici.
Bitly este unul dintre cele mai vechi și mai complexe servicii de URL shortening. Deși îți poți crea un cont gratuit pentru a scurta 500 de URL-uri personalizate sau 10.000 de URL-uri nepersonalizate, magia sa stă în informațiile de care poate profita o companie care folosește serviciul. Printr-o interfață simplă, afli câți oameni au dat click pe linkuri, de unde sunt pe glob și alte câteva detalii de care poți profita într-o formă sau alta. Ca exemplu, poți accesa acest link – bit.ly/puiu3000