Cât de poluat e aerul pe care îl respiri în București și de ce
Înainte de alegeri și în încercarea de-a spune că face ceva, Gabriela Firea, primarul București, a propus taxă pe mașini vechi. Intră în vigoare din martie. Dar până atunci poți vedea în timp real cât de poluat e aerul din Capitala.
Aerlive e, după cum îi zice numele, o platformă pe care vezi în timp real cât de poluat e aerul din București. Datele sunt colectate de la zece senzori montați în Capitală (mai sunt două stații mobile). Cei 10 senzori montați în cadrul proiectului aerlive.ro măsoară particule de praf în suspensie de 2,5 microni (PM2.5) și de 10 microni (PM10). Mai măsoară și monoxidul de carbon (CO), dioxidul de azot (NO2) și dioxidul de sulf (SO2). Măsurătorile sunt completate cu informații despre temperatură, umiditate și presiune atmosferică, provenite dintr-un serviciu terț de furnizare a datelor meteo.
Până la final de 2020, Aerlive vrea să aibă 50 de senzori în oraș.
De ce e poluat aerul în București?
Aproximativ 23.000 de români mor prematur în fiecare an din cauza poluării aerului, conform Observatorului Român pentru Sănătate citat de PressOne. O bună parte dintre aceștia provin din București, unul dintre cele mai aglomerate orașe din Europa. În ceea ce privește sursele de poluare, sunt trei principale:
- traficul rutier – cele peste 1,3 milioane de mașini înmatriculate în București, plus mașinile care tranzitează orașul
- poluarea generată de construcții și santiere ce nu respectă normele de organizare a șantierelor
- lipsa din ce în ce mai acută a spațiilor verzi
În ceea ce privește mașinile, una dintre cele mai acute probleme ale orașului e reprezentată de cele peste 730.000 de mașini Euro 1 – Euro 4 care circulă prin București. Multe dintre acestea (valabil și pentru mașini Euro 5) au sistemele de depoluare dezactivate. Asta face ca poluarea cu oxizi de azot și microparticule să fie de zeci de ori mai mare decât cea trecută în cartea tehnică.
Taxa Oxigen pentru București va fi activă din martie 2020.