Cât costă, de fapt, o Dacia la poarta fabricii. Secretul bine ascuns al uzinei de la Mioveni
Dacia se laudă, pe bună dreptate, că are cele mai mici prețuri la toate automobilele din portofoliul său. Comparativ cu alte mărci, compania românească oferă, într-adevăr, unele dintre cele mai mici prețuri, chiar și pentru Duster, modelul care este vârful de lance și apogeul uzinei de la Mioveni. Te-ai întrebat, însă, cât din acel preț de listă, este costul real al producției și cât îți cere compania în plus?
O să fii uimit sau nu, depinde mai ales de sectorul profesional în care activezi. Din perspectivă de angajat, de simplu muncitor, o să ți se pară un „jaf”. Din perspectiva unui antreprenor sau investitor sau, dacă ai puțină educație financiară, o să îți dai seama că nu e nimic surprinzător, ba chiar că este un preț corect.
Toate produsele au costuri de producție mult mai mici decât cele finale, pe care le vezi ulterior pe etichetele din supermaketuri sau pe internet. Este normal ca orice produs să fie vândut cu un preț mai mare decât cel de producție, altfel nu are loc amortizarea investiției și înseamnă că ai muncit degeaba.
Cât costă o mașină Dacia la porțile fabricii, fără TVA, costuri de transport, publicitate și altele?
La automobile, prețurile finale sunt de cel puțin două ori mai mari decât cele de producție. Altfel, cum crezi că ar reuși companiile auto să fabrice atât de multe modele, sute de mii, în fiecare an și să le mai rămână destul și pentru inovații, cercetare, salariile angajaților, publicitate etc.?
Dacă ai cumpăra un automobil Dacia direct de la porțile fabricii, doar la prețul costurilor de producție, ai lua-o la un preț de aproape două ori mai mic decât cel pe care-l vezi pe site-ul oficial al companiei. așa a fost în urmă cu mai bine de zece ani și așa este și în prezent. Roagă-te că va rămâne așa și în viitor, dar tendința este să fie un decalaj tot mai mare în viitor.
De exemplu, în urmă cu patru ani, un automobil Dacia Logan, Logan MCV, sau Sandero ar fi costat „la porțile fabricii”, doar 6.000 – 7.000 de euro. Prețul final atingea lejer 10.000 de euro dacă doreai o mașină dotată măcar cu aer condiționat și geamuri electrice și nu o simplă „coajă” de metal și pe roți, la care, singura componentă de înaltă tehnologie să fie motorul. Ba chiar aș spune că o Dacia demnă de luat în considerare și atunci, dar și în prezent, ar trebui să coste peste 15.000 de euro (preț final).
Azi, cel mai scump model Dacia este un Duster seria limitată SL Orange și sare de 19.000 de euro. Am scris aici un articol pe această temă.