Închiderea Yahoo Messenger face internetul să sângereze mov

Închiderea Yahoo Messenger face internetul să sângereze mov
15:22 16.07.2018

Yahoo Messenger dispare fără să bage nimeni de seamă. De fapt, a dispărut în urmă cu câțiva ani. Acum doar e totul oficial și fără întoarcere. A dat internetului un suflet și pleacă la fier vechi.

Poți să te uiți cu admirație la Facebook, WhatsApp sau chiar Google, dar niciuna dintre aceste companii n-ar fi fost ce e fără Yahoo. Silicon Valley, în fapt, are „sânge mov”. Până și Alibaba, magazinul-senzație din China, poartă „amprenta” Yahoo. Când te uiți la internet, gândește-te că nu are nimic special fără proiectele care îl fac cu adevărat util. Altfel, e doar un fir (invizibil și inutil) tras între fiecare om cu o conexiune.

În anii ‘90, Yahoo a creat prima interfață cu adevărat utilă pentru internet. Atunci când rețelele sociale, Google sau mesageria instant nici nu erau luate (prea serios) în calcul, compania asta crea deja un mamut capabil să destabilizeze industrii grele. Toate miliardele din entertainment sau auto nu puteau ține pasul cu miliardele care rulau prin internet, într-un vis.

La începutul anilor 2000, totul s-a năruit. Unele companii au mers înainte și au devenit giganți, cum ar fi Amazon, altele au dispărut cu totul și câteva au sângerat bani și talente până au ajuns niște carcase goale cumpărate cu mărunțiș. Aici e Yahoo.

Sigur, acest necrolog s-a scris deja când a ajuns la Verizon și toate atuurile companiei au fost integrate în Oath. Dintre toate, în România doar Messenger a creat un cult.

Yahoo Messenger a fost caseta de chat deschisă pentru toată lumea

Pe măsură ce internetul își revenea după bula dotcom, România se conecta la spațiul web. Aproape 10 ani, România a învățat internet în paralel cu Messenger. Buzz!, Invisible, BRB și DND, status, emoticon, smiley sau prescurtările caracteristice internetului au fost învățate acolo. E ușor să privim acum în trecut și să vedem cât de vizionari au fost cei care au creat Y! Mess. Avea mesaje audio, avea video, avea gaming în rețea, mesagerie instant și, într-o anumită măsură, funcționa pe mai multe platforme.

De regulă, cel mai des în tehnologie ne raportăm la specificații, funcționalități, noutăți și comparăm un produs nou cu unul precedent ca să vedem dacă merită luat în calcul. Când ai însă în față un produs fără precedent îl iei ca atare. Așa, cu nuanțele implicite, a fost luat și Yahoo Messenger. Nici el, nici utilizatorii n-aveau precedent. Și a fost un program care punea la dispoziția utilizatorilor diverse libertăți.

Primele poze nud, sau clipuri scurte, au fost date la web pe Messenger. Primele melodii distribuite ca să arate oarecum starea de spirit a cuiva au fost puse status pe mess. Primele poze trimise familiei pe net au fost trimise prin acest program. Primele contacte cu colegi de liceu sau de facultate au fost acolo. Au fost atât de multe premiere, încât îți dai seama de ele abia când încerci să le identifici. Sigur, nimeni nu ține minte atâtea, mai ales când nu are de ce.

Un fapt divers de care mi-am dat seama odată cu anunțul oficial că Yahoo Messenger va fi închis e că eu n-am păstrat nimic din acea vreme. Exista un istoric, dar nu l-am conservat. L-am luat de bun, etern, am migrat spre alte platforme și mereu am trăit cu impresia că poate voi reveni și voi salva. N-am salvat și poate că așa e mai bine.

Amintirile noastre din Yahoo Messenger, ale majorității, dispar la închidere. Spre deosebire de fenomenele naturale, când e închis un spațiu digital nu se întâmplă nimic. Fără sunet, fără undă de șoc, fără nimic fizic. Se scoate un server din priză și gata. Se dă reset și totul revine la zero.

17 iulie e o zi istorică de care nu-și va aduce nimeni aminte

Data de 17 iulie 2018 va fi utilă pentru Wikipedia și pentru istoria internetului. Va fi scris acolo că la data asta s-a închis Yahoo Messenger. Poate că mulți utilizatori nici n-au știut să scrie vreodată corect numele acesta, dar nu asta e relevant. Odată cu Yahoo Messenger este întărită o afirmație: nu contează ce e un produs sau cât costă, contează ce face.

În spatele unui ecran rece cu cristale lichide sau cu tub catodic, Yahoo Messenger era un portal către o lume fără restricții. În spatele unui ID, care mai penibil, care mai edgy, puteai fi oricine și puteai face aproape orice. Sentimentul acela fără frâie e unic și fără margini și, foarte probabil, nu va mai fi disponibil pe vreo platformă prea curând.

Facebook cere buletin și nume real. Google știe cine suntem și fără să ne întrebe asta. WhatsApp vrea un număr de telefon. Poate Snapchat să mai facă puțină umbră peste realitate și să lase internetul așa cum ar trebui să fie, din când în când: independent de realitate.

[readmore]

Dacă îți pare rău sau nu de Yahoo Messenger, ar trebui să ții minte un adevăr despre Yahoo: a pionierat tot ce avem în prezent, când vine vorba de aplicații pentru internet. Cele mai multe lucruri le-a dat prea devreme și le-a administrat prea prost, dar le-a avut acolo. A fost în primul rând și a văzut, în doar câțiva ani, că locul doi este mereu cel mai aproape de eșec.

FYI: Fast Company are un articol mai mare despre ce-a reprezentat Yahoo pentru internet. Înainte de-a privi cu admirație Google, Facebook sau YouTube, gândește-te că doar câteva ambiții și decizii proaste au făcut ca Yahoo să nu le aibă și să conducă imperial internetul. În aceeași notă, Vogue are un profil despre cum Marissa Mayer a venit la Yahoo ca să salveze compania și a eșuat, că deja era imposibil de salvat. 

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI