Ce trebuie să faci dacă Wizz Air sau altă companie ți-a anulat zborul
Wizz Air are probleme cu respectarea orarului de zbor. De această dată, peste 1.000 de persoane au fost afectate de anularea unor zboruri din cauza unor probleme tehnice.
Zborurile companiei aeriene Wizz Air W6 3176 Barcelona-Bucureşti din 24 iunie, W6 3009 Bucureşti-Londra Luton şi W6 3131 Bucureşti-Milano Bergamo din 25 iunie, au fost anulate, deoarece avioanele care ar fi trebuit să efectueze aceste curse au fost supuse unor inspecţii tehnice neprevăzute, după cum au motivat reprezentanții Wizz Air.
„Din cauza altor întârzieri din reţea, zborul W6 3141 Bucureşti-Ciampino (Roma) a fost, de asemenea, anulat. Toţi pasagerii zborurilor în cauză au fost trataţi în conformitate cu reglementările relevante şi politica Wizz Air, le-au fost acordate cazare, precum şi rezervare gratuită pe zboruri alternative ale companiei, în măsura disponibilităţii locurilor, sau rambursare completă. Pentru a reduce impactul asupra zborurilor rămase, compania a alocat o aeronavă suplimentară din Bucureşti”, au precizat reprezentanții companiei aeriene pentru Mediafax.
Pe 22 iunie, Răzvan Pascu, blogger de turism, a explicat pe pagina sa de Facebook ce poți face în astfel de situații. „Wizzair a anulat zborul de astăzi din Catania (Sicilia) spre București. Și zborul București-Catania care trebuia să plece azi la 14:15 din Otopeni a fost anulat. O prietenă jurnalistă m-a sunat să îmi spună că a ajuns în aeroportul din Catania și abia acolo a aflat că zborul este anulat. Nimeni nu i-a anunțat nimic în avans. Trebuia să decoleze spre casă cam la această oră, însă Wizz Air le oferă un zbor Catania-Iași pe 25 iunie sau un alt zbor Catania-București tocmai pe 27 iunie.”
Ce trebuie să faci când compania aeriană întârzie sau anulează un zbor
Defecțiunile tehnice nu mai sunt de mult un argument pe care companiile aeriene să-l arunce în față clienților pentru a se absolvi de plata întârzierilor sau anulării zborurilor.
Ca să ai câștig de cauză, poți fie să depui tu o plângere și să ceri bani despăgubire, fie alegi o companie care face asta în numele tău. O căutare pe Google îți întoarce suficiente rezultate. Pascu a recomandat Flight Claim. Altfel, e bine să știi că acesta e regulament UE și ai câștig de cauză, chiar dacă nu imediat.
Uniunea Europeană a reglementat aceste probleme pentru a proteja pasagerii puși în astfel de situații. Problema e că trebuie să-ți cunoști drepturile și să treci cu vederea abaterile companiilor întrucât e vorba de timpul și de banii tăi pierduți.
Regulamentul privind compensarea zborurilor numărul 261/2004 prevede despăgubiri pe trei piloni, în funcție de timpul pierdut și de distanța parcursă. Dacă zborul tău e pe-o distanță mai mică de 1.500 de kilometri și întârzie mai mult de două ore, ai dreptul la 250 de euro. Dacă distanța e între 1.500 și 3.500 de kilometri și timpul de întârziere de peste trei ore, despăgubirea ajunge la 400 de euro. Pentru mai mult de patru ore irosite pentru distanțe de peste 3.500 de kilometri cu destinație care nu-i în UE, valoarea ajunge la 600 de euro.
Timpul petrecut de tine în aeroport trebuie luat în calcul compania aeriană. Angajații companiei trebuie să-ți ofere răcoritoare și mâncare și să te ajute cu alte nevoi pe care le-ai avea. Desigur, există și excepții pentru situațiile de mai sus, cum ar fi grevele controlorilor de zbor sau evenimente pe care nu le poate controla compania (cum ar fi un atac terorist).
Dacă nu primești nimic din toate acestea, în special despăgubirea, nu-ți mai rămâne decât să dai compania aeriană în judecată. O să te coste, desigur, dar dacă ai dovezi și câștig de cauză, primești apoi și dobânzi și cheltuieli de judecată. Dezavantajul e că procesul poate dura până la un an sau un an și jumătate.