07 aug. 2018 | 17:55

Tramvaiul cu „picioare” pe care Bucureștiul ar trebui să-l aibă

ACTUALITATE
Tramvaiul cu

Orașele devin tot mai aglomerate și, dacă tot nu poți opri fenomenul, măcar se pot găsi soluții de îmbunătățirea a traficului, cum face compania Dahir Insaat.

Aceasta este o companie de arhitectură și design, care începe să se remarce prin conceptele urbane inovatoare și extrem de futuriste cărora ar trebui să li se acorde mai multă atenție.

Unul dintre cele mai interesante concepte este un fel de tramvai, în formă de farfurie zburătoare, care ar putea revoluționa transportul în comun în marile orașe și chiar dincolo de ele.

Designul lor este departe de cel obișnuit, pentru că sunt rotunde sau alungite, late cât jumătate dintr-un bulevard, dar se pot deplasa pe șină, pe deasupra autoturismelor și camioanelor, ceea ce înseamnă că nu are cum să incomodeze traficul.

Pentru prima dată în istorie, astfel de mijloace de transport nu vor mai fi nevoite să stea în coloana de mașini personale, la stop sau în ambuteiaje pentru că se deplasează pe deasupra lor și, implicit, nu devin nici ele cauza blocajelor în trafic.

Tramvaiele viitorului sunt echipate cu roți retractile, care le permit să “pășească” peste mașinile care blochează șinele sau în cazul în care au în cale un accident. Sigur, “salturile” peste blocaje vor încetini tramvaiul, dar tot e mai bine decât să aștepte cu orele în mijlocul bulevardului până vine proprietarul mașinii respective să-și mute mașina parcată ilegal…sau până vine poliția să rezolve situația.

Acest sistem de osii îi permite bizarului vehicul să și coboare la nivelul solului atunci când trebuie să treacă pe sub un pod. Aparent, e o metodă eficientă, dar dacă nu se află sub el vreo mașină.

Roțile sunt, de fapt, niște “picioare” care funcționează independent și care îi permit tramvaiului să execute viraje chiar și în unghiuri foarte strânse, mai eficiente decât un sistem de servo-direcție, iar designerii de la Insaat promit că în cazul în care două tramvaie de acest gen se întâlnesc în momentul virajului, ele nu se vor atinge.

Tramvaiele sunt în totalitate electrice, iar pe plafon au montate panouri solare, deci funcționează prin energie regenerabilă și nu poluează. Chiar dacă la prima vedere nu pare, cei de la Dahir Insaat spun că e mult mai ieftin să construiești infrastructura pentru astfel de tramvaie, decât una subterană pentru metrou, deci ar putea fi o achiziție profitabilă și pentru administrațiile publice.

Aceste vehicule se pot deplasa și șosea, nu doar pe șină, pentru că nu trebuie schimbat decât sistemul roților. E ca atunci când, în funcție de sezon, schimbi rolele cu patinele.

De jur împrejurul vehiculului există airbaguri pentru siguranța celorlalți participanți la trafic, pentru situațiile în care, în caz de accident, se prăbușește.

Calea ferată poate fi montată și în piețe publice, în zonele pietonale, iar șinele sunt mascate cu un sistem special de clape care le acoperă, ca să nu incomodeze pietonii.