25 iul. 2018 | 15:13

Telekom trebuie să modifice contractele ca să nu mai abuzeze de clauze ascunse

ACTUALITATE
Telekom trebuie să modifice contractele ca să nu mai abuzeze de clauze ascunse

În iulie 2018, Telekom a anunțat că elimină perioada minimă contractuală. Ce nu se știa atunci e că făcea asta pe fondul unei acțiuni în instanță pornită de la o clauză abuzivă.

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) a dat în judecată, în 2014, compania Telekom România Comunications (fost Romtelecom) în urma plângerii unui client al companiei. Acesta era nemulțumit că trebuia să plătească despăgubiri de sute de euro pentru rezilierea contractului înainte de termen.

Pe 5 februarie 2016, Tribunalul București a decis că e un abuz  și a dispus eliminarea din toate contractele în curs, precum și din cele viitoare, și a amendat Telekom cu 200 de lei. Doi ani mai târziu, operatorul telecom a contestat în instanță decizia. Curtea de Apel București a respins cererea.

Toți operatorii de telecomunicații vor fi obligați să modifice contractele semnate cu clienții, după ce Telekom România a fost dată în judecată din cauza taxei și despăgubirilor pe care clienții trebuie să le plătească dacă reziliază anticipat contractul.

În numele clientului, ANPC a susținut că el beneficiază de o reducere lunară a abonamentului disproporționată față de despăgubirile care trebuie achitate. Astfel, a fost creat un dezechilibru semnificativ între drepturile și obligațiile părților. Iar asta încalcă Legea 193/2000 care prevede clauzele abuzive din contractele încheiate între profesioniști și consumatori.

Conform hotărârii din 5 februarie 2016, Tribunalul București a apreciat că respectiva clauză este abuzivă. Totuși, a respins cererea ANPC de a obliga Telekom să returneze clienților sumele plătite în temeiul acestei clauze.

Publicația Profit.ro, care a detaliat cazul Telekom, a notat și că alți operatori sunt în aproximativ aceeași situație. Vodafone a pierdut, în decembrie 2015, la Tribunalul București într-o speță similară. În februarie 2018, Curtea de Apel București a respins irevocabil și definitiv apelul operatorului împotriva deciziei instanței inferioare.

Mai mult, Curtea de Apel București a constatat, în octombrie 2017, că RCS-RDS a introdus clauze abuzive în contract. Hotărârea a fost definitivă și irevocabilă.