Taxa auto 2018: tot ce trebuie să știi despre noile reguli pentru mașini
Taxa auto 2018 se apropie de forma finală. E adevărat, șoferii sunt la mâna aleșilor după ce parlamentarii vor modifica modul în care se calculează impozitul pentru mașini, astfel încât să plătească mai mult cei care dețin automobile care poluează mai mult. Noua formă finală a taxei auto va fi cunoscută în martie 2018.
Motivul pentru care autoritățile vor o nouă taxă auto este că România s-a umplut de maşini second-hand care poluează după scoaterea timbrului de mediu. Astfel, noua taxă auto din 2018 va fi calculată în funcție de gradul de poluare al mașinii, fiind ca un al doilea impozit.
Odată cu numirea noului Guvern, ministrul propus pentru Mediu, Graţiela Gavrilescu, a declarat în comisiile din Parlament că un proiect privind înlocuirea timbrului de mediu nu este încă finalizat. Are însă în vedere o nouă penalitate sau o nouă taxă de înmatriculare pentru cei care vor să-şi cumpere o maşină second hand.
„Nu ne dorim să punem o nouă penalitate sau o nouă taxă de înmatriculare pentru cei care vor să-şi cumpere o maşină second hand. Ne dorim doar să respirăm un aer mai curat. Vrem să facem o proiect responsabil pentru generaţiile viitoare”, a declarat Gavrilescu.
Aceasta a mai spus, la finalu anului 2017, că înlocuirea timbrului de mediu ar putea fi realizată până în martie. Asta înainte de aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli al Administraţiei Fondului pentru Mediu.
Taxa auto 2018: cum se calculează
Formula de calcul a noii taxe auto va fi capacitatea cilindrică, norma de poluare a fiecărei mașini și emisiile de CO2. „Se va plăti anual, la fel ca impozitul auto sau RCA-ul. Noua taxă auto se va aplica în funcţie de gradul de poluare al autovehicului.
Exemplu: maşinile cu normă de poluare Euro 1 sau Non Euro vor plăti o taxă anuală mare, estimată la 200 euro/an. Maşinile cu normă de poluare Euro 5 şi Euro 6 vor achita în jur de 50 euro/an”, a explicat Cristian Muntean, preşedintele Asociației Societăților de Service Auto Independente (ASSAI), apropiat discuţiilor de la Ministerul Mediului.
Acesta a mai spus că cu cât vor apărea noi norme de poluare (Euro 7, Euro 8 etc.). Aceste clase vor avea o taxă mai mică, de 50 de euro/an, în timp ce pentru celelalte clase de poluare vor creşte taxele, fiind încadrate în categorii cu grad de poluare mai ridicat.
Înseamnă că cei care au acum un autovehicul cu normă de poluare Euro 5 şi achită 50 de euro/an vor plăti mai mult în momentul în care apar norme noi de poluare. Asta pentru că acele noi norme de poluare vor beneficia de taxa de 50 de euro/an.
Taxa auto 2018 va fi o „metodă”
Nimeni nu scapă de noua taxă auto în 2018, nici măcar cei care s-au grăbit să îşi cumpere şi înmatriculeze maşini în acest an. Cu toate acestea, ministrul mediului o numește „metodă” și nu taxă. „Nu va fi o taxă sau un impozit. Va fi o metodă prin care dorim foarte mult ca toate autovehiculele care circulă pe drumurile patriei si care poluează, care au o normă inferioară de poluare euro 2, 3 sau 4, să fie taxate în funcție de emisiile pe care le dau.
[readmore]
Luăm în calcul trei criterii, respectiv capacitatea cilindrică pentru care deja se plătește un impozit, după care luăm norma de poluare a fiecărei mașini și emisiile de CO2 pe care le produce fiecare mașină”, a declarat Grațiela Gavrilescu, ministrul Mediului.
Taxă auto pentru centrul Bucureștiului?
Nici pentru bucureștenii care circulă cu automobilul veștile nu sunt extraordinare. Primarul Capitalei pregătește o taxă care să se aplice doar bucureştenilor.
„Credem că se va ajunge şi la instituirea unei taxe de centru. Nu pot să spun de pe acum care va fi această sumă, pentru că va fi calculată şi va fi raportată la nivelul de trai din capitală, dar se va ajunge şi la această situaţie”, a spus Gabriela Firea. Ea a mai zis că, înainte de instituirea taxei auto pentru București, se va consulta cu primăriile de sectoare și cu asociaţiile de proprietari.
Mașinile electrice scapă de taxa auto în 2018
Cel mai probabil, singurele automobile care vor scăpa de această taxă auto în 2018 vor fi cele electrice, care nu poluează. Numărul autovehiculelor ecologice (hibride si electrice 100%) noi vandute în Romania în primele zece luni ale anului 2017 a depășit 2.000 de unități. Acesta este în creștere cu 148% față de aceeași perioadă din anul anterior.
Dintre acestea, 296 sunt mașini electrice 100% și vor fi scutite definitiv de taxă.