28 apr. 2018 | 08:30

Suedia are primul drum electrificat din lume pentru mașini electrice

ACTUALITATE
Suedia are primul drum electrificat din lume pentru mașini electrice

Suedia a inaugurat primul drum electrificat, care încarcă vehiculele electrice. Acesta este primul drum de acest gen din lume, iar proiectul propune ca până în 2030 să reducă cu 70% emisiile gazelor cu efect de seră.

De asemenea, proiectul vrea să rezolve cea mai mare problemă a autoturismelor electrice – descărcarea rapidă. Rețeaua electrică a fost instalată de-a lungul drumului public 893, între Arlanda Cargo Terminal și zona Roserberg din afara Stockholmului.

Sistemul de funcționare este destul de simplu. Energia electrică este transferată către bateriile mașinilor prin intermediul a două șine îngropate în asfalt. Acestea sunt conectate sub vehicul cu un braț mobil. În momentul în care vehiculul se oprește, curentul electric este oprit și el în mod automat. Tehnologia este destinată, în prezent, camioanelor, dar va fi capabilă să încarce și autoturisme și autobuze.

Utilizarea energiei este monitorizată pentru fiecare camion în parte. Astfel, se pot calcula costurile consumatorilor, exact la fel cum se face și la benzinării.

De asemenea, conturile unei încărcări vor fi mai mici. Unii experți spun că tehnologia trebuie aplicată doar pe autostrăzile din Suedia, deoarece vehiculele pot să călătorească până la 45 de km pentru a ajunge la o astfel de „stație”.

Primul vehicul care care beneficiază de această inovație este un fost camion diesel.  Acesta aparține companiei PostNord și a fost transformat în vehicul electric.

Hans Sall, directorul al eRoadArland care implementează acest proiect, a declarat că vehiculele electrice din prezent şi drumurile deja existente pot fi adaptate pentru utilizarea noii tehnologii.

Electrificarea unui kilometru de drum costă un milion de euro, dar și așa este mai ieftină decât construirea unei linii de tramvai. Hall a mai precizat că nu există curent electric pe suprafața șinei. „Sunt două șine și, ca în cazul unei prize electrice de perete, electricitatea circulă în interiorul lor, la cinci-şase centimetri adâncime”, a mai spus acesta.