De ce site-uri ca Facebook te-ar putea plăti în viitor pentru datele tale
Facebook a dat cu bâta-n baltă rău cu scandalul Cambridge Analytica, iar oamenii au început să se orienteze către o altă platformă, care a reinventat modelul de afaceri al gigantului social media.
Platforma Minds a început să crească în popularitate în ultimul timp, în principal pentru că nu primește bani de la companii care vor să acceseze datele utilizatorilor, ci le oferă acestora bani pentru folosirea platformei. Rețeaua există din 2015, dar scandalul Cambridge Analytica i-a oferit o rampă de lansare.
„Chiar dinainte de Cambridge Analytica, am aflat că Facebook a avut prima lor scădere de un milion de utilizatori activi, ceea ce este o trezire la realitate majoră”, a explicat fondatorul Minds, Bill Ottman. „Multe semnalmente indică spre faptul că utilizatorii sunt sătuli și migrează rapid spre platformele sociale cu sursă deschisă, criptate și decentralizate”.
Platforma Minds are momentan un milion de utilizatori – din aceștia, 110.000 sunt activi în fiecare lună. La suprafață, are câteva asemănări cu Facbeook, deoarece ambele rețele au un newsfeed pentru postările recente, iar utilizatorii pot comenta, vota, da share și crea grupuri. Totuși, asemănările se opresc aici. Minds funcționează ca o rețea decentralizată, care înflorește cu ajutorul contribuțiilor utilizatorilor, nu prin vânzarea datelor lor la terțe părți.
La rândul lor, utilizatorii sunt răsplătiți cu criptomonede pentru interacțiuni. Tranzacțiile sunt transparente și oricine poate vedea cine a interacționat cu cine și care este creatorul inițial al unui conținut anume.
Spre exemplu, dacă apreciezi pagina trupei tale favorite pe Minds, vei primi câteva jetoane. Jetoanele poartă denumirea de brownie points și momentan nu au valoare. Cu toate astea, Minds este într-un proces de convertire a lor în criptomonede care, într-o bună zi, vor valora bani reali.
Deși platforma pare o idee bună, este prea devreme să emitem afirmații de tipul „Minds este noul Facebook„. Cumva, încă este o rețea nișată, căreia îi lipsește simplitatea și carisma platformelor cu care suntem obișnuiți. Însă ideea unei rețele social media care se dezvoltă pe baza interacțiunilor dintre utilizatori și nu pe banii de la companii care vor să facă profit sună tare bine.
Ideea este una ambițioasă. Supraviețuirea platformei Minds depinde de contribuțiile utilizatorilor – mai exact, de cât de mult interacționează unii cu alții. Dacă nu există o comunitate crescândă, Minds s-ar putea prăbuși.