Românii care au protestat la filmul „120 BPM” sunt o mostră de Ev Mediu
Până în seara de 4 februarie, filmul „120 battements par minute” („120 BPM”) era cunoscut pentru premiul luat la Cannes. De acum e cunoscut în România și pentru că irită oameni prea ocupați să trăiască în alt timp decât prezentul.
România are o relație dificilă cu acceptarea diverselor minorități. Ultimul caz, cu ură îndreptată împotriva minorităților sexuale, s-a derulat în Capitală.
Filmul „120 battements par minute” a câștigat marele premiu al juriului la Cannes în 2017. Într-adevăr, e și o poveste de iubire gay în filmul „120 BPM”, dar subiectul e ceva mai amplu de atât. E vorba de determinarea unor tineri de a-i ajuta pe bolnavii de SIDA. E o dramatizare a unor fapte reale: acțiunile organizației civice Act Up din Franța anilor ’90.
Mişcarea Act Up reprezentată în filmul „120 BPM” e considerată precursoarea mişcărilor civice de după anii 2000. Acestea au condus, în final, la obţinerea unor drepturi fundamentale pentru diferite grupuri de minorităţi – de la cele sexuale la cele civice. Altfel spus, a pregătit terenul pentru teme actuale de astăzi, cum ar fi căsătoria între pesoane de acelaşi sex sau stoparea agresiunilor sexuale.
Una dintre temele filmului e că combatarea prejudecății că SIDA este boala persoanelor de la periferia societăţii și a minorităților sexuale. Cum e vorba de un film, „120 BPM” e și o poveste de dragoste.
În România, „120 BPM” avea programată o proiecție la Muzeul Ţăranului Român (MŢR) – Noul Cinematograf al Regizorului Român – pe 4 februarie. Filmul a fost întrerupt de protestatari care au venit echipați cu bannere, lozinci și imnul României.
Regizorul Tudor Giurgiu a scris, ironic, pe Facebook că, de acum, proiecția de filme cu astfel de teme ar trebui să asigure și protecție. „O gasca de crestini-extremisti a intrerupt proiectia filmului 120 BPM la cinematograful din Muzeul Taranului. «Grand Prix» de la Cannes 2017 e sabotat cu un happening/circ ieftin, cu doamne cu icoane, cu tineri cu privirea sticloasa“, a scris acesta.
[readmore]
Ar fi o excepție, dacă oamenii iritați de astfel de teme prezentate în filme n-ar avea antecedente. În februarie 2013, un grup de persoane care intonau cântece religioase şi imnul României a întrerupt difuzarea filmului „The kids are allright“. Acesta era despre o familie LGBT. Totul s-a întâmplat în același loc, la Noul Cinematograf al Regizorului Român.
Dintre lozincile protestatarilor n-au lipsit strigături ca „România nu e Sodoma și Gomora“ sau, ceva mai nou, „Hey Soros, leave them kids alone“. Nu e clar ce legătură are Soros cu proiecția unui film francez.
Cât despre film, „120 battements par minute” a fost propunerea Franței la premiile Oscar din 2018. N-a ajuns pe lista finală de la Oscar 2018. Despre film, The Guardian a scris: „Pentru cei mai mulți tineri de 20 de ani, moartea este doar un zvon. Pentru generația homosexuală a anilor ’80 și pentru Act Up, mortalitatea, boala și lipsa de viață erau fapte pe care trebuiau să le confrunte, fără ajutorul agențiilor statului“.