10 sept. 2018 | 18:25

Cât de importantă e moștenirea genetică pentru performanța elevilor

ACTUALITATE
Cât de importantă e moștenirea genetică pentru performanța elevilor

Părinții vor fi întotdeauna îngrijorați de performanțele școlare ale copiilor. Presupun că toți se întreabă, înainte de a-și da copilul la școală, dacă acesta se va descurca bine sau nu.

Un nou studiu arată că nu există rețetă de succes general valabilă și că micuții s-ar putea naște cu „elementele” care le vor aduce succesul. Cercetarea publicată în jurnalul „Science of Learning” susține că anumite gene influențează reușita academică pe care copiii o vor avea sau nu.

Pentru mulți ani, studiile au corelat realizările educaționale cu traiectoriile vieții, cum ar fi statusul ocupațional, fericirea și sănătatea.

„Aproximativ două treimi din diferențele rezultatelor școlare sunt explicate de deosebirile identificate la nivelul ADN-ului copiilor”, a declarat Margherita Malanchini, de la Universitatea Texas din Austin.

Aceasta a analizat rezultatele școlare ale peste 6.000 de perechi de gemeni. Rezultatele au fost urmărite de la începutul ciclului primar și până la sfârșitul liceului.

Cercetătorii au descoperit că rezultatele educaționale au fost extrem de stabile pe parcursul școlarizării, ceea ce înseamnă că elevii care au început bine școala primară au continuat pe aceeași linie până la absolvire.

Factorii genetici au explicat aproximativ 70% din această stabilitate, în timp ce mediul înconjurător a contribuit cu 25%, iar relațiile cu prietenii și profesorii cu 5%.

Cu toate acestea, cercetătorii explică că asta nu înseamnă că tinerii s-au născut pur și simplu deștepți. Chiar și după măsurarea inteligenței, genele au explicat aproximativ 60% din continuitatea succesului academic.

Malanchini spune că spre deosebire de studiile care legau reușitele școlare de personalitate, comportament și motivație, acesta demonstrează că activitatea este condusă de o serie de trăsături cognitive și noncognitive.

Bineînțeles, au fost înregistrate și schimbări, cum ar fi o scădere a notelor de la ciclul primar la cel gimnazial, însă au fost explicate de influența mediului înconjurător.