Schimbare majoră pentru șoferi: cum ți-ar putea fi suspendat permisul
Permisul de conducere n-o să-ți mai fie suspendat atât de ușor, grație unei propuneri legislative din Parlament. Codul rutier devine, astfel, mai permisiv, iar statul îți dă voie să greșești pentru că e omenește.
Cel puțin, asta e părerea unor deputați și a președintelui Comisiei Juridice a Camerei Deputaților.
Potrivit legislației în vigoare, ți se suspendă permisul de conducere dacă ai acumulat 15 puncte de penalizare. O limită destul de severă, dar în concordanță cu iresponsabilitatea prea multor șoferi din România.
Unii deputați vor să ridice acest prag de la 15 la 45 de puncte penalizare, pentru că e uman să greșești și meriți să fii iertat, chiar dacă îți riști ție sau altuia viața în trafic.
“[…] S-a considerat că ar trebui mărit şi cuantumul în baza căruia după aceea să fie suspendat dreptul de a conduce autovehicule, tocmai pentru că, mărindu-se cuantumul amenzilor şi practic şi al punctelor de penalizare aferente amenzii contravenţionale, […] se ajungea în situaţia în care unui conducător de autovehicule, în baza unei amenzi destul de mari, pentru o contravenţie nu foarte gravă, să i se suspende şi permisul de conducere”, spune Nicușor Halici, președintele Comisiei Juridice a Camerei Deputaților.
Dacă nu încalci voit anumite reguli, ai mai multe șanse să-ți păstrezi permisul și să rămâi șofer (și să încalci în continuare regulile tot fără să vrei). Aici este problema. E adevărat că oricine greșește, dar care este diferența între un șofer care omoară un pieton pentru că nu l-a văzut când traversa și un șofer care omoară un pieton pentru că n-a vrut să-i acorde prioritate? Pentru că rezultatul faptei este același.
“Am ridicat acest prag de puncte de suspendare până la 45, pentru că e în natura umană, până la urmă cu toţii greşim, în orice facem. Importat este dacă o facem voit sau nu. Dacă nu o facem cu intenţie şi atunci nu e repetitivă, totuşi conducătorul auto să nu poată fi sancţionat pentru o greşeală, pentru că ştiţi foarte bine, ba mai avem o urgenţă, ba infrastructura nu ne permite”, mai zice Halici.
El a mai specificat faptul că e vorba de contravenții precum nepurtarea centurii de siguranță sau altele minore, asemănătoare. Dar, tot el a dat apoi exemplul depășirii limitei de viteză. Iar aici, e riscant să te joci cu legile după cum vrei tu, ca legislator, doar pentru a-ți face norma de propuneri legislative sau pentru că ai fost, cândva, mustrat de un polițist pentru că n-ai vrut să porți centura, că doar ești parlamentar!
Un Cod rutier mai permisiv aduce unele beneficii tuturor șoferilor, dar vine și cu riscuri. Există numeroase motive pentru care legile din trafic au ajuns să fie așa dure.