28 feb. 2018 | 18:08

Pașaportul la urgență: în cât timp se eliberează, acte și taxe necesare

ACTUALITATE
Pașaportul la urgență: în cât timp se eliberează, acte și taxe necesare

Guvernul a găsit o modalitate prin care să reducă aglomerația de la ghișeele de eliberare a pașapoartelor. Astfel, valabilitatea pașapoartelor simple electronice va fi extinsă.

Dacă până acum valabilitatea pașapoartelor a fost de cinci ani, un proiect de lege al guvernului a mărit termenul până la zece ani. Extinderea perioadei de valabilitate se aplică doar dacă ai împlinit deja 25 de ani. În cazul celor cu vârste cuprinse între 12 și 25 de ani, valabilitatea pașaportului simplu electronic rămâne cinci ani, iar pentru cei sub 12 ani, valabilitatea documentului este de trei ani.

Eliberarea pașaportului: reguli, valabilitate și timp de așteptare

Pașaportul se ridică de titular sau, în cazul minorului care nu a împlinit vârsta de 14 ani, de persoana care a depus cererea ori de persoana împuternicită de aceștia. Împuternicirea se face printr-o procură specială autentificată în țară de notarul public, iar în străinătate de misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României ori în fața autorităților străine.

La eliberarea pașaportului simplu electronic, a pașaportului simplu temporar și a pașaportului simplu va fi prezentat actul de identitate. În cazul în care minorul nu a împlinit 14 ani, persoana care ridică pașaportul acestuia va prezenta, în original, și certificatul de naștere.

Noul program de lege al guvernului are în vedere și anumite situații de urgență pentru reevaluarea normelor care reglementează eliberarea pașaportului.

Astfel, pentru eliberarea unui pașaport simplu temporar, trebuie să existe situații de urgență obiective, determinate de motive de sănătate, familiale sau profesionale în care titularul nu dispune de timpul necesar pentru eliberarea unui pașaport simplu electronic.

„Această urgență va trebui dovedită în momentul depunerii cererii de eliberare a pașaportului simplu temporar”, spune Nelu Barbu, purtătorul de cuvânt al Executivului. În plus, programul aduce reglementări și în cazul elevilor care merg în străinătate la concursuri, olimpiade și altele.

„Pentru situațiile în care se solicită eliberarea unui pașaport simplu temporar în scopul deplasării minorului în străinătate, pentru studii sau concursuri oficiale organizate de instituții străine a fost eliminată obligația ca documentele doveditoare să fie autorizate de o autoritate administrativă română”, se arată în document.

Așadar, minorii care merg la concursuri internaționale pot prezenta doar dovada că merg la concurs, fără să mai existe ștampila vreunei autorități.

Ce valabilitate are pașaportul făcut la urgență

De câțiva ani încoace, tot mai mulți români optează pentru un pașaport eliberat în regim de urgență. Asta, după cum spune Ministerul Afacerilor Interne (MAI), nu se datorează neapărat unei urgențe, ci pentru că îl obții mult mai ușor, de la două ore, la două zile. În mod normal, pentru un pașaport simplu ai aștepta și până la două săptămâni. Ghișeele care le eliberează sunt date peste cap din cauza cozilor, astfel că soluția este să restricționeze accesul românilor la astfel de pașapoarte.

De acum, cei care optează pentru un pașaport temporar, în locul unuia simplu electronic, trebuie să aducă o dovada urgenței. Prin proiectul de lege propus se dorește ca pașaportul temporar să fie eliberat în termen scurt doar în anumite cazuri, clar reglementate, cu obligația prezentării documentelor care dovedesc urgența. Ele pot aminti motive de sănătate sau participarea elevilor la concursuri și olimpiade oficiale.

În ce călătorii îți trebuie un pașaport

Dacă vrei să te aventurezi într-un stat în care ai nevoie de pașaport, trebuie să știi că există diferite criterii pentru obținerea vizei. Astfel, poți obține viza chiar și la intrarea în țara respectivă, la punctele de trecere a frontierei. În caz contrar, obținerea acesteia se va face la capătul unei proceduri prealabile călătoriei, la ambasadele sau consulatele tării respective din România.

Statele în care poți obține viza la punctul de trecere al frontierei sunt: Bangladesh, Cambodgia, Egipt, Filipine, Guyana, Honduras, Indonezia, Iordania, Jamaica, Kuweit, Liban, Madagascar, Malaezia, Malawi, Maldive, Noua Zeelandă, Papua Noua Guinee, Sri Lanka, Tadjikistan, Tanzania, Uganda și altele. Ține minte că pentru accesul în unele dintre aceste țări, trebuie prezentate la intrarea în țară dovezi ca: bilete de avion dus-întors, rezervări făcute la hoteluri sau resort-uri turistice, posibilitate de susținere financiară etc.

În cazul următoarelor state este necesară obținerea prealabilă a vizei și nu se acordă la punctul de trecere a frontierei: Afghanistan, Africa de Sud, Australia, Bahrain, Belarus, Brazilia, R.P.Chineză, Japonia, Mongolia, Mozambic, Qatar, Statele Unite ale Americii, Siria, Thailanda, Federația Rusă, Nepal, Cuba, Iran, India etc.

Există state care nu au nici o reprezentanță diplomatică pe teritoriul României, iar pentru obținerea vizei de intrare este necesar să te adresezi celor mai apropiate state care au pe teritoriul lor ambasade ale statelor respective. Este cazul Afghanistan (Polonia), Angola (Serbia), Banghladesh, Haiti, Kenya, Bolivia, Malawi (Germania), Bhutan (Elveția), Maldive, Botswana (Regatul Unit), Burundi (Germania), Capul Verde, Mauritania, Oman(Italia), Filipine (Ungaria), Congo, Seychelles, Sierra Leone (Franța) etc.