18 sept. 2018 | 14:20

Orașul unde n-ai voie cu mașina în centru, dar poți merge gratis cu taxiul

ACTUALITATE
Orașul unde n-ai voie cu mașina în centru, dar poți merge gratis cu taxiul

Nu departe de România, există o capitală europeană în care circulația mașinilor în centrul orașului a fost interzisă. Contrar așteptărilor pesimiste, măsura luată de autorități a rezolvat problema traficului aglomerat.

Este vorba de Ljubljana, capitala Sloveniei, unde mașinile nu mai au voie în centrul orașului de mai bine de zece ani. Centrul orașului este destinat doar pietonilor, care pot circula pe unde doresc, fără să fie deranjați sau puși în pericol de vreun autoturism.

Chiar și cei care locuiesc în centrul capitalei sunt obligați să-și parcheze mașina într-o parcare subterană destinată acestui scop și n-au voie să circule cu ea decât dacă părăsesc zona centrală.

Excepție de la regulă fac doar persoanele în vârstă, cele cu dizabilități și mamele cu copii mici care au nevoie să se deplaseze cu mașina. În plus, această categorie de persoane au dreptul să se circule gratis cu taxiurile electrice puse la dispoziția lor în acest scop.

Excepție de la regulă mai fac și mijloacele de transport în comun (autobuzele) și bicicletele (acestea sunt singurele vehicule pe care slovenii le pot folosi în centrul Ljubljanei.

Bineînțeles, la momentul respectiv, când s-a pus problema implementării acestei măsuri, au existat vociferări și existau temeri privitoare la afectarea comerțul din zonă. Dar, se pare că n-a fost așa. Dimpotrivă. Afacerile și turismul au crescut substanțial de când a fost aplicată interdicția mașinilor.

Totodată, traficul a fost decongestionat cu până la 12% din 2011 până în prezent. Centrul oricărei capitale europene este străbătut de străzi înguste, foarte vechi, care n-au fost concepute pentru circulația automobilelor și, pe măsură ce numărul mașinilor a crescut, toate autoturismele care vin dinspre periferii intră ca într-o fundătură când ajung în centru.

Acesta ar fi unul dintre motivele pentru care interdicția mașinilor în zonele centrale ar putea fi o soluție de “limpezire” a traficului, dar trebuie ca autoritățile să pregătească și infrastructură pentru autoturisme, lucru pe care Ljubljana pare că l-a făcut.

Un lucru pe care Primăria Bucureștiului trebuie să-l aibă în vedere e că aceste orașe din Europa erau pregătite pentru o astfel de măsură. Doar mentalitatea oamenilor mai trebuia schimbată. Deocamdată, Bucureștiul nu a rezolvat niciuna dintre aceste probleme.

Ljubljana nu este un caz singular. Interdicția mașinilor în centru a fost aplicată și în Copenhaga și Bruxelles, iar Oslo se pregătește să o implementeze din 2019.