Uber, Clever Taxi și alții, în vizorul Guvernului: cum vrea să schimbe legea
Legea taximetriei e din nou în atenția Guvernului și de data asta cu schimbări semnificative care ar afecta Uber, Clever Taxi, Taxify și alte aplicații similare. Iată ce OUG a pregătit Ministerul Dezvoltării.
Așa cum Primăria București voia un regulament pentru taximetrie care să se bazeze pe dispecerat, așa prevede și ordonanța de urgență pregătită de Ministerul Dezvoltării. Astfel, activitatea de dispecerat taxi ar fi extinsă la aplicaţii mobile şi web.
Dispeceratul e definit ca fiind ca activitatea conexă transportului în regim de taxi, marfă sau bunuri, autorizată, care permite preluarea comenzilor de transport prin intermediul telefonului, aplicaţiei informatice mobile de taxi sau alte mijloace. Implicit, pentru dispecerat ar trebui obținută o autorizație contra cost.
În ceea ce privește folosirea unei aplicații, proiectul prevede că „se poate folosi doar de către un dispecerat taxi, autorizat în condițiile legii, pentru a asigura siguranța clientului”.
Unul dintre obiectivele ordonanței e să clarifice sancţiunile prevăzute de legea nr.38/2003. Astfel, ar trebui să creeze posibilitatea sancţionării, dar și oprirea activităţilor ilicite de transport fără autorizaţie valabilă de taximetrie. E eliminat, în acest sens, textul „în mod repetat”. O prevedere similară a fost propusă în proiectul de hotărâre a Consiliul General al Municipiului Bucureşti. Acela nu a mai fost adoptat.
Dacă ordonanţa va fi adoptată, cei care practică transport fără licență vor putea fi sancţionaţi pe loc, de la prima abatere, cu amendă de până la 5.000 de lei. Un alt punct al OUG prevede că taximetriştii nu vor mai avea voie să practice activitatea în altă localitate decât cea în care au autorizația. Asta ar limita, cel puțin teoretic, prezența celor din Ilfov în București, de exemplu.
Clever Taxi, din nou în pericol, dar nici Uber n-ar fi prea departe
Uber a transmis că, deocamdată, analizează această OUG. Clever Taxi, în cazul dezbaterilor cu proiectul Primăriei, a spus că găsește astfel de demersuri drept un regres. În același caz este și Star Taxi, tot aplicație de e-hailing.
Vechiul Guvern avea în plan, cel puțin „pe surse”, o lege pentru Uber. La acel moment s-a presupus că e vorba de taxare, pentru că astfel ar fi un plus de bani la buget. Nici în acest caz nu e departe acel scenariu. Dincolo de siguranța despre care vorbesc inițiatorii ordonanței de urgență e și vorba de autorizarea contra cost a activităților.
[readmore]
În prezent, Uber a ajuns la circa 750.000 de utilizatori în patru orașe din România. Clever Taxi e o opțiune pentru chemat taxi în circa 20 de orașe din România.
În același timp, e ciudată graba Guvernului, dat fiind că în Parlament este o lege pentru aplicații de tip Clever Taxi. Potrivit acesteia, servicii ca Uber sau Taxify vor avea nevoie de autorizație din partea autorităților locale, acolo unde își desfășoară activitatea. Totodată, șoferii ar trebui să aibă un prag minim de vârstă. Proiectul e susținut de 69 de parlamentari PSD, UDMR și PMP, printre care și doi actuali miniștri.