Adevărul despre mașinile electrice: nu-s așa prietenoase cu mediul, cum credeai
Mașinile electrice nu poluează, dar un studiu recent arată că emisiile poluante ale acestor vehicule nu trebuie căutate sub capotă, ci în uzinele unde sunt fabricate. Producția mașinilor electrice va fi mai poluantă decât cea pentru autoturismele pe combustibil.
E un fapt concret la care ar trebui să te fi gândit încă din momentul în care a început isteria cu mașinile electrice. Suntem bombardați cu reclame care arată doar avantajele unui motor electric, dar nimeni nu spune public cât sunt, de fapt, de prietenoase cu mediul.
Un studiu Bloomberg arată, în sfârșit, și partea mai puțin frumoasă despre mașinile electrice. Adevărul despre ele trebuie să privească și cantitatea imensă de energie și resurse neregenerabile care este utilizată pentru producția bateriilor.
E un paradox. În timp ce mulți spun că se trece prea greu la mașinile nepoluante, în același timp s-ar putea ca producătorii să se grăbească pentru că bateriile pe care le vor utiliza sunt cele litiu-ion. Și știm cu toții dezavantajele acestora. Cu alte cuvinte, vrem să pășim mai repede în viitor, cu mijloace nu tocmai adecvate. Da, bateriile litiu-ion sunt printre cele mai bune la momentul actual, dar ele vor veni cu un preț.
Este bine ca mașinile electrice să le înlocuiască pe cele poluante, dar problema apare când vine vorba de locurile unde sunt fabricate mașinile și bateriile respective.
Studiul Bloomberg estimează că până în 2021, în întreaga lume ar putea circula peste 10 milioane de vehicule electrice cu baterii de capacitate 60 kWh, fabricate în Germania, China, Thailanda și Taiwan, țări care se bazează pe energie neregenerabilă. În aceste state, combustibilii fosili sunt și vor fi mult timp de acum înainte principala sursă pentru industriile grele și producătoare de energie.
Numai pentru producția unei singure baterii pentru un vehicul de doar 500 de kilograme (cele minuscule, precum Smart), este emisă cu 74% mai multă poluare decât în cazul producției unui întreg vehicul pe combustibil (într-o uzină care, la fel, se bazează pe combustibili fosili).
Cu cât capacitatea cilindrică și distanțele parcurse vor fi mai mari, cu atât va fi necesară o baterie mai mare și, implicit, mai multă energie utilizată pentru fabricarea ei. Se va reduce poluarea și zgomotul motoarelor din orașe, dar emisiile se vor concentra în cantități mai mari în alte zone.
Vestea bună e că o mașină electrică e mai fiabilă decât una pe combustibil. Studiul spune că un vehicul electric te poate ține peste zece ani dacă e bine întreținut și condus. Eu i-aș completa pe cei de la Bloomberg: sunt și mașini pe combustibil care încă funcționează ca unele noi chiar și după 50 de ani. Ce-i drept, cantitatea emisiilor poluante poate să crească în timp.
Concluzia este că mașinile electrice nu poluează în imediata ta vecinătate absolut deloc, dar, câtă vreme principalii producători vor fi în Germania și China, nu vor fi chiar așa prietenoase cu mediul cum ai crede.
Din păcate, trecerea la energia regenerabilă ar trebui să se facă în toate domeniile, simultan, nu treptat. Altfel, eforturile de reducere a emisiilor vor fi aproape inutile.