Bateria care poate face mașinile electrice imune la ger
Mașinile electrice sunt din ce în ce mai populare și ar putea fi chiar și mai populare dacă ar fi rezolvate problemele cauzate bateriilor de către mediul înconjurător.
Bateriile clasice, litiu-ion, pe care se bazează și mașinile electrice disponibile pe piață, nu se împacă bine cu temperaturile foarte scăzute. S-ar putea să ai surprize dacă ai o asemenea mașină și îi încarci acumulatorul la temperaturi scăzute, de sub 10 grade Celsius. Acesta nu poate fi încărcat rapid în asemenea condiții, dar o echipă de ingineri de la Penn State ar avea o rezolvare.
Inginerii au creat o baterie care se încălzește singură, astfel că poate fi încărcată rapid indiferent de vremea de afară. Încărcarea rapidă a acumulatorilor reușește să fie din ce în ce mai bună, astfel că o oprire la o stație de alimentare ar putea ajunge la aceeași durată cu cea pe care o faci la o benzinărie.
Cercetătorii au creat în trecut o baterie care se poate încălzi pentru a evita pierderile de energie cauzate de temperaturile negative. Acum, același principiu e aplicat bateriilor pentru ca acestea să poată fi încărcate rapid, chiar și la temperaturi de -42 de grade Celsius.
Bateria folosește o folie subțire de nichel, cu un capăt atașat la borna negativă, iar cu celălalt care iese din celulă și creează un al treilea terminal. Un senzor de temperatură atașat la un întrerupător face ca electronii să treacă prin folia de nichel pentru a închide circuitul, atunci când temperaturile sunt de sub 20 de grade Celsius. Nichelul se încălzește rapid din cauza rezistenței, iar acesta încălzește și interiorul bateriei. Odată ce bateria internă a temperaturii e peste temperatura camerei, circuitul se deschide, astfel că energia electrică străbate traseul clasic și încarcă bateria rapid.
O astfel de baterie poate suporta 4.500 de cicluri de încărcare de 15 minute la 0 grade Celsius, cu o pierdere a capacității de 20%. Astfel, o mașină electrică ar avea o asemenea baterie garantată pentru 12,5 ani de viață sau 450.000 de kilometri. O baterie convențională testată în aceleași condiții a pierdut 20% din capacitatea de încărcare în doar 50 de cicluri.
”Această metodă ubicuă de încărcare rapidă le va permite producătorilor să folosească baterii mai mici și mai ușoare pentru mașinile lor”, arată Chao-Yang Wang, unul dintre inginerii implicați în studiu.