Cum a funcționat manipularea prin Facebook la alegeri
Pentru campania Vote Leave s-au cheltuit peste 2,7 miliarde de lire sterline pe reclame pe Facebook. Scopul era convinsul oamenilor să voteze ca Marea Britanie să părăsească Uniunea Europeană. Ceea ce s-a și întâmplat, iar astfel de reclame manipulatoare sigur au avut contribuția lor la acest rezultat.
Facebook a făcut publice reclamele pe care compania canadiană Aggregate AIQ le-a făcut pentru campania de Brexit. Până acum le-au văzut doar cei care au fost selectați de publicitari. Mesajele au fost făcute publice, deoarece campania este investigată pentru răspândirea informațiilor false.
Reclamele, unele mai stupide decât altele, au fost văzut de 169 de milioane de ori și conțineau mesaje precum: „Uniunea Europeană ne strică ceaiul” sau „Avem nevoie de un sistem de imigrație care să asigure că tinerii britanici au acces la mai multe slujbe”.
Alte mesaje distribuite pe Facebook, adresate tinerilor, promiteau un „viitor mai strălucit” dacă Marea Britanie oprește „Uniunea Europeană să ne țină în trecut”.
Alte mesaje, care erau țintite către britanicii în vârstă, făceau referire la milioane de lire sterline pe care Marea Britanie le dădea UE. „În fiecare săptămână trimitem către UE 350 de milioane de lire sterline. Cu banii ăștia am putea construi un nou spital la fiecare șapte zile”.
Peste 140 de reclame au făcut diferite referiri la acestă sumă controversată.
În campanie a fost folosită și o reclamă pe Facebook în care se susținea că UE nu lasă Marea Britanie să protejeze urșii polari. L-au băgat chiar și pe Obama în joc. „Vezi-ți de treabă, Obama”. Președintele american și-a arătat sprijinul pentru ca Marea Britanie să rămână în UE.
La începutul campaniei, cei care susțineau Brexit au lansat un concurs pentru câștigarea a 50 de milioane de lire sterline.
Suma era câștigată de cel care ghicea toate rezultatele la Campionatul European de Fotbal din 2016. Șansele de câștig au fost calculate la 1 la 5.000.000.000.000.000.000.000. Concursul a fost o ocazie bună de a colecta date pe Facebook de la mii și zeci de mii de potențial votanți.