Laptop sau smartphone? Ce preferă românii să folosească
Telefoanele mobile au ajuns îndeajuns de puternice încât să poată satisface nevoile multor oameni în ceea ce privește munca sau distracția. Totuși, românii ce preferă: laptop-ul sau smartphone-ul?
Tot mai mulți români din mediul rural au acces la internet, iar acest lucru duce la o cerere mai mare pentru computere și smartphone-uri. Cei care trăiesc în mediul rural câștigă mai bine decât în trecut și au acces la internet, iar asta duce la achiziționarea de laptopuri sau smartphone-uri. Totuși, aceștia nu vor să cheltuiască prea mulți bani pe astfel de dispozitive, notează firma de cercetare de piață Euromonitor.
Așadar, portabilitatea este un element cheie al pieței și românii caută produse precum tablete sau laptop-uri ușoare. Interensant este faptul că produsele convertibile sau 2 în 1 (tabletă care se transformă în laptop) nu sunt populare în România, consumatorii preferând laptop-uri ergonomice și ușoare.
Totuși, firma de cercetare notează faptul că vânzările de laptopuri și tablete au scăzut anul trecut pentru că tot mai mulți români preferă să folosească smartphone-urile în dauna laptop-urilor. Un alt lucru pe care Euromonitor îl subliniază este faptul că persoanele care nu sunt tehnice preferă să achiziționeze un smartphone.
Smartphone-ul înlocuiește computerul ca poarta de acces a internetului
De asemenea, statisticile de utilizare ne arată faptul că românii preferă să folosească smartphone-urile în dauna computerelor (includem desktop-urile, laptopurile și netbook-urile). Datele Statista arată că rata de utilizare a computerelor a scăzut de la 63% cât era în 2014 până la 56% (2017), în timp ce rata de utilizare a smartphone-urilor a urcat de la 36% (2014) până la 60% (2017), devenind astfel dispozitivul numărul unu în România. Rata de utilizare a tabletelor este scăzută și s-a menținut constantă în ultimii trei ani, la 23%.
Anul trecut, 6 din 10 români cu vârsta de peste 16 ani dețineau un astfel de dispozitiv , potrivit studiului Consumer Barometer 2017, dublu față de 2013. Rata de penetrare a smartphone-urilor se apropie astfel de cea a internetului în România: 69% . Prezent în buzunarul majorității românilor, smartphone-ul a fost adoptat rapid pentru activitățile cotidiene pe internet: trei sferturi dintre utilizatorii români de internet (de peste 16 ani) intră online de pe telefon , față de doar o treime în 2013.
Anul trecut a fost primul an în care românii au navigat online mai frecvent de pe telefonul mobil decât de pe computer. Potrivit studiului Consumer Barometer 2017, 70% dintre românii conectați la internet spun că folosesc smartphone-ul cel puțin la fel de mult ca desktop-ul pentru a naviga online.
Aici trebuie să luăm în considerare și faptul că telefoanele mobile sunt mai ieftine decât laptopurile. Pentru un laptop trebuie să cheltuiești, cel puțin, 900-1000 de lei, pe când un smartphone poate fi mai ieftin, mai ales dacă este achiziționat de la un operator mobil prin intermediul unui abonament.
Cel mai des achiziționarea de telefoane mobile sau laptopuri se face prin intermediul retailerilor specializați în vânzarea de produse electronice și electrocasnice. Așadar, când vine vorba de computere și periferice, 62% din vânzările de astfel de obiecte în 2017 au fost făcute de magazinele de specialitate. În același timp și popularitatea retailerilor online crește, iar în 2017, 18% din toate computerele și perifericele vândute pe plan local au fost vândute online, un plus de 3% față de 2012.
Poate pentru mulți dintre voi „duelul” nu se referă la o preferință a unui dispozitiv în demtrimentul altuia deoacere mulți dintre voi folosesc atât un smartphone cât și un laptop în fiecare zi. Ci mai degrabă această „dispută” se rezumă la accesibilitate, iar smartphone-ul câștigă la acest capitol deoarece se află tot timpul în buzunarul nostru.