Succesul iPhone e o problemă imensă. Un fost director Microsoft știe de ce
Cea mai bună veste a săptămânii, dacă ai iPhone, e că iOS 12 a fost lansat. Dacă e un iPhone mai vechi, vestea e și mai bună. Noul iOS este însă semnul unei probleme imense.
Pe 17 septembrie, Apple a lansat iOS 12. Fiecare iPhone vechi, care se bucură de suport, ar trebui să fie mai rapid și baterie să nu mai fie consumată atât de repede. Totodată, e o versiune destul de banală de iOS. Singurele schimbări mari, importante și vizibile, sunt introducerea opțiunii Screen Time, organizarea aplicației Photos și scurtături activate prin Siri.
Sigur, lista noutăților e mult mai mare, dar acestea sunt cele de care vei auzi cel mai des. În rest, sunt câteva interfețe schimbate – cum ar fi pentru Voice Memos sau Books și opțiunea prin care tastatura preia automat un cod de autentificare trimis prin SMS. Mai sunt noutăți pentru iMessage și Animoji, dar și Face Time cu un număr imens de prieteni.
Ar trebui să actualizezi, iOS 12 e mai rapid și unele noutăți de design sunt plăcute. De asemenea, Screen Time e o idee excelentă să vezi cât timp irosești pe telefon. Totuși, Steven Sinofsky, fost director Microsoft de Windows (până în 2012), a identificat de ce schimbările radicale lipsesc cu desăvârșire.
Succesul iPhone a fost atât de mare, încât abia acum e o problemă
2/ Several important points are conflated in the broad discussion about Apple and software:
• Quality
• Pace of change
• Features “versus” Quality
• Innovation— Steven Sinofsky (@stevesi) February 12, 2018
Sinofsky a explicat pe Twitter, încă din februarie 2018, că Apple a renunțat la multe schimbări de nevoie, nu de voie. Conform acestuia, sunt trei-patru piloni în orice discuție despre software, în special într-una în care e inclusă Apple: calitate, ritmul schimbărilor, funcționalități „versus” calitate, și inovație.
„Clienții nu sunt preocupați de așa ceva și asta e în regulă. Sunt atenți doar la ce-i interesează. […] Magia Apple presupune concentrare pe două audiențe, în general: utilizatorul final și dezvoltatorul, și tinde să ignore zona entuziaștilor, chiar și zona de suport”, a explicat Sinofsky.
„Ce se întâmplă cu un proiect care crește în timp e că procesele și abordările trebuie să fie regândite. Înseamnă că lucruri care se dezvolta într-un anumit ritm – cum ar fi decizii despre funcționalități, priorități, teste de integrare, perioada de lansare etc. – nu mai au același ritm”, a continuat fostul directorul Microsoft.
„[iOS și macOS] sunt la un nivel de calitate nemaivăzut de industrie până acum. Gândește-te la importanța iPhone X. De la zero la 30 de milioane în câteva luni. E o nebunie. Și funcționează mai bine decât aproape orice aș putea cumpăra”, a adăugat Sinofsky. De la această dimensiune a ecosistemului pornește și prima, poate și cea mai mare, problemă.
Un pic de context: la evenimentul de prezentare a iPhone Xs, Tim Cook, directorul Apple, a spus că acest telefon va fi dispozitivul iOS cu numărul două miliarde. E imens. Sigur, nu toate două miliarde vândute până acum sunt active, dar aproape un miliard sunt.
„Ce e diferit acum e dimensiunea la care un bug (o problemă software – n.r.) afectează dispozitivele: și dacă e un bug pentru 0,01% din dispozitive, tot e imens numărul utilizatorilor. Aproape cât un stadion plin sau chiar mai mult. […] E extraordinar cum creierul uman e extrem de sensibil chiar și la cele mai mici schimbări în [performanță]”, a mai spus Sinofsky.
Ce poate face Apple ca să susțină întregul ecosistem iPhone
Sinofsky consideră că Apple s-a pregătit pentru asta, dar informațiile care au ajuns în presă n-au fost complete de unde și impresia că a luat decizii pe ultima sută de metri ca să corecteze probleme. „[…] din afară se vede o situație mai dramatică decât e cazul”.
El a mai făcut și o listă cu oameni preocupați de un produs: inginerii software ar vrea doar să repare probleme, cei de la vânzări ar vrea ceva nou mereu ca să aibă ce să vândă, presa ar vrea să vadă ceva nou în fiecare lună, entuziaștii ar vrea să fie opțiuni noi pe bandă rulantă și schimbări radicale, și departamentele de suport n-ar vrea nicio schimbare niciodată.
Deocamdată, Apple are problema dimensiunii iPhone ca ecosistem. Se vede cel mai bine în iOS 12 care corectează probleme și vine cu prea puține noutăți semnificative.
E însă un sistem de operare care funcționează excelent pe telefoanele din ultimii doi ani și care încă poate fi instalat pe telefoane din 2013 (iPhone 5s, de exemplu) sau pe iPod Touch ori pe iPad mini și iPad a cincea generație.
P.S.: comparativ cu Android și Google, Apple încă gestionează excelent actualizarea dispozitivelor la noua versiune în timp record (în mai puțin de o lună, majoritatea au noua versiune).