29 apr. 2018 | 20:30

Cea mai mare problemă cu planetele imense similare Pământului

Cea mai mare problemă cu planetele imense similare Pământului

Exoplanetele sunt des întâlnite în galaxie, iar câteva dintre acestea ar putea fi chiar locuibile. Dar te-ai gândit vreodată – dacă iei în calcul gravitația enormă – cât de dificil ar fi să lansezi de acolo o rachetă?

Potrivit unui studiu, ar fi extrem de greu sau chiar imposibil. Iar asta înseamnă că „posibilii locuitori” sunt cam blocați pe aceste planete – asta, bineînțeles, dacă agreezi ipoteza că acolo ar exista o formă de viață.

Dacă te fascinează ideea asta, cercetători de la Cornell University s-au gândit să-ți satisfacă curiozitatea. Ei spun că datorită gravitației, „extratereștrii inteligenți” care ar putea exista pe masivele planete, ar întâmpina multe probleme dacă s-ar decide să plece în spațiu. Asta nu înseamnă că aceste călătorii ar fi imposibile, ci că extratereștrii ar trebui să găsească o altă modalitate.

Aici, pe Pământ, am găsit o soluție pentru a ajunge în spațiu. Dar asta s-a întâmplat mulțumită faptului că propulsia chimică este suficientă pentru a produce vitezele necesare care „înving” gravitația planetei.

Cantitatea de combustibil necesară pentru a trimite o rachetă în spațiu crește odată cu dimensiunea planetei. Michael Hippke, un astrofizician independent, a căutat să stabilească condițiile în care o rachetă convențională ar putea fi propulsată de pe o exoplanetă. Acesta a descoperit că propulsia chimică este ineficientă în cazul planetelor care sunt de 10 ori mai grele decât Pământul.

Pentru a demonstra asta, Hippke a luat ca exemplu Kepler-20b, o exoplanetă situată la 905 ani-lumină de Sistemul nostru Solar. Ea este de aproape 10 ori mai grea decât Pământul, iar matematica ridică o problemă în acest caz.

Pentru a lansa un satelit de 6,6 tone, de exemplu, o rachetă ar trebui încărcată cu 60,6 tone de combustibil. „E clar că propulsia chimică este nesustenabilă, deoarece o parte considerabilă a planetei ar trebui să fie folosită drept combustibil chimic pentru lansare. Asta ar limita drastic numărul de zboruri”, notează Hippke în lucrarea sa.

O altă problemă este lipsa completă a suprafeței terestre. A fost argumentat că, majoritatea exoplanetelor sunt lumi de apă, unde întreaga suprafață este acoperită de un ocean imens. „Rachetele ar putea fi lansate fie de pe pontoane plutitoare, fie direct din apă”, a spus astrofizicianul.

Cel mai plauzibil, însă, ar fi să se dezvolte alte modalități de a ajunge în spațiu. Hippke spune că rachetele cu combustie nucleară și lifturile spațiale ar putea duce la bun sfârșit provocarea.