De ce bărcile autonome vor fi folosite înaintea mașinilor autonome
Ambarcațiunile autonome ar putea fi puse la lucru înaintea mașinilor autonome. Mediul maritim e mai dificil, iar tehnologia avansată ar putea salva vieți, timp și aduc și mai mult profit.
Îți mai amintești de scufundarea iahtului Costa Concordia, care s-a lovit de o stâncă lângă Toscana, în Marea Mediterană? Incidentul din 2012 a avut un impact mai semnificativ decât crezi și nici până azi nu se poate înțelege cum un căpitan cu experiență a putut face o eroare atât de banală, dar atât de fatală. 32 de oameni și-au pierdut atunci viața.
Dacă la mașini, toată lumea spune că un pilot automat nu va fi niciodată mai bun decât șoferul uman, la ambarcațiuni situația stă exact invers. Cel puțin, cam asta e ceea ce cred experții în transporturi. „Vasele de sute de milioane de dolari n-ar trebui să fie dirijate manual printre stânci. Avem tehnologia necesară pentru a controla vasele”, a spus Michael Johnson, inginer maritim, din Boston (SUA).
De mii de ani, de când oamenii au învățat să navigheze pe mări și oceane, aceștia și-au perfecționat constant ambarcațiunile pentru a spori siguranța pasagerilor și a mărfii, dar și a vasului însuși. Marea și oceanul sunt în permanentă schimbare, spre deosebire de șosele, iar cercetătorii sunt de părere că senzorii și sistemele de supraveghere avansate ar ajuta mai mult navigarea unui vas, decât o face echipajul.
Chiar dacă suntem sau nu tentați să credem această teorie, cert este că bărcile autonome o vor lua înaintea mașinilor autonome pentru că și cererea este mai mare. Mai ai de așteptat câteva zeci de ani până ce ai să vezi o dominare a mașinilor autonome, dar, în ceea ce privește navele comerciale, ele ar putea fi lansate la apă în număr impresionant de mare până în 2020.
Navele comerciale autonome ar putea aduce venituri considerabile companiilor și e suficient numai să te uiți la statistici. Potrivit unui raport al Națiunilor Unite, 90% din comerțul mondial se realizează pe cale maritimă și oceanică. În 2016, 10,3 miliarde de tone de produse au fost transportate pe mări. Mărfurile transportate cu tiruri și aeronave contribuie și ele la comerțul multor țări, dar nu compensează volumul gigantic de produse cărate de cargoboturi.
Ambarcațiunile, de orice tip, sunt cruciale pentru o largă varietate de industrii precum cea a petrolului, pescuitului, cercetarea climei și mediului, dar și pentru agricultură. Acești factori au făcut ca mările și oceanele să fie foarte tranzitate de nave și ai fi surprins de cât de aglomerat a devenit Oceanul Panetar. Noroc că e mare… dar asta nu diminuează pericolele. Dimpotrivă. Problemele pe care le avea marinarii de acum câteva sute de ani, le au și cei de azi, dar tehnologia i-ar putea ajuta.
Cel mai important avantaj ar fi reducerea consumului de combustibil. Și să nu uităm că o navă consumă enorm de mult combustibil care mai și poluează. Din cauza calculării incorecte a condițiilor meteo și a distanței, navele comerciale pot ajunge mai devreme sau mai târziu la destinație, iar asta implică un consum mai mare și costuri mai ridicate.
Algoritmii și senzorii unui sistem autonom ar putea fi folosiți pentru a interpreta cu acuratețe vremea și condițiile maritime pentru a ajusta automat viteza ambarcațiunii ca să ajungă exact la timp.
Sigur, în teorie, orice nouă tehnologie arată bine. La fel a fost și cu mașinile autonome. Toată lumea credea că ne va schimba viața, până a murit prima persoană.