De ce e ilegal să repari o bară de protecție sau o jantă deformată
Dacă ai o bară de protecție avariată la mașină și vrei să o repari, ca să rezolvi problema mai ieftin, e bine să știi că e ilegal. RAR nu permite decât înlocuirea unei bare de protecție avariate.
Încă există numeroase controverse pe marginea acestei probleme. Service-urile asiguratorilor preferă să-i ducă de nas pe șoferi și să le spună că le pot repara bara și că nu e necesară înlocuirea ei.
E exact contrat legii, dar mecanicii sunt îndemnați de patroni să facă tot posibilul să recondiționeze barele de protecție pentru că e mai ieftin. Când te întorci să-ți iei mașina, s-ar putea să arate impecabil, dar Registrul Auto Român atrage atenția că orice fisură sau diformitate produsă în urma unui accident, obligă asiguratorul să o înlocuiască.
În România, niciun service nu este autorizat să recondiționeze bare de protecție fisurate sau deformate.
Motivul pentru care RAR interzice această practică este că prin reparație, se reduc performanțele barei de protecție de a absorbi șocul în timpul unui impact cu un pieton sau autovehicul.
Regula se aplică și în cazul capotei, mai exact pentru portiere sau aripi, dar și jantelor din aliaj deformate. La acestea din urmă, riscurile sunt cele mai mari.
Îmi amintesc cum mai mulți mecanici m-au sfătuit să nu accept recondiționarea unor jante din aliaj la un Logan tocmai din cauză că tehnologia folosită e rudimentară și există riscul de crăpare. În orice caz, se reduce rezistența jantei. Dacă în privința barei de protecție mai treci cu vederea, riscurile în cazul roților nu trebuie asumate.
Nu de puține ori, mecanicii respectivi mi-au spus că îmi recomandă “pe cineva” care se pricepe, dar ei personal nu se bagă să o recondiționeze.
La rândul lor, asiguratorii spun că interdicția RAR de a repara “ce se poate” la anumite piese, atrage după sine creșterea tarifului polițelor RCA.
Desigur, în România, rareori se rezolvă lucrurile ca la carte (sau 100% legal), dar, pe de altă parte, nu poți nega că sunt și service-uri care fac reparații excepționale.
Iată ce spun reprezentanții Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI):
“Decizia de a repara respectivele piese cu scopul de a reduce costurile de despăgubire a devenit sarcină de serviciu pentru inspectorii de daune, angajaţi ai societăţilor de asigurări, funcţionari care nu poartă nici un fel de răspundere pentru aceste soluţii tehnice aberante, cu grave consecinţe asupra siguranţei în trafic atât pentru conducătorii auto, cât şi pentru pietoni”.
În plus, mai există un risc. Dacă ești păgubit RCA sau asigurat CASCO și accepți reparația barelor de protecție, te vei confrunta cu următoarea consecință: dacă bara reparată va fi distrusă într-un viitor accident, vei fi despăgubit doar cu 50% din valoarea piesei noi, pe motiv că piesa de pe autovehicul nu a fost nouă, ci reparată. Prin urmare, asiguratul CASCO sau păgubitul RCA va trebui să suporte 50% din valoarea acelei piese.